Om attraktionen
Bygget drog ut på tiden. Tanken var att öppna Båtbanan till Lisebergs premiär i april 1955 men först den 12 augusti tog attraktionen emot de första passagerare. Förebild till den 210 meter långa vattenbanan var båtbanan som fanns på Tivoli i Köpenhamn. Båtarna, som flöt genom ett sagoland, drevs av vattenströmmen så det var aldrig fara för motorstopp. Premiäråret fanns det 13 båtar med plats för fyra personer i varje.
Öppningsåret ansågs "sjunde himlen" vara en av resans höjdpunkter. Det var en hög och luftig sal där harpor spelade och amoriner svävade i luften. Där fanns även en brudsäng och väldoftande blommor.
Båtbanan var populär, trots sin stillsamma karaktär. Inte enbart bland barn eller mormor och morfar, utan även bland ungdomar. Mörkret i gångarna utgjorde nämligen ett perfekt tillfälle att våga krypa lite närmare varandra. De som var med på den tiden kan vittna om ett väldigt pussande och kramande. I folkmun döptes attraktionen därför till Kärlekstunneln.
De riktiga våghalsarna tog ett stadigt tag om kanten och hoppade ur under färden. Det var inte ovanligt att nyförälskade par åkte med båten in och kom ut till fots. Ingen vet hur långt senare... Båtbanan lämpades sig även utmärkt för den som behövde stärka sig med en tår eller två för att våga bjuda upp på någon av dansbanorna.
För att överhuvudtaget hinna öppna attraktionen sommaren 1955 blev den på många vis ett provisoriskt bygge som färdigställdes först till efterföljande år. Inför säsongen 1959 förändrades interiören. Med inspiration från Arne Sucksdorff "En djungelsaga" fylldes de underjordiska gångarna med en elefant, flamingos och apor som klängde i palmer och lianer. Givetvis i modellform. Man inspirerades även av Sputniks rymdfärder.
1972 gjorde Båtbanan sin sista säsong. Den togs bort i samband med storsatsningen inför Lisebergs 50-årsjubileum 1973. Men inte på grund av platsbrist. Kvalitén försämrades med åren medan underhållskostnaderna blev allt högre.
Åkturen
Inför premiären 1955 beskrev Expressen resan på följande vis: "Färden börjar i en kristall- och diamantgrotta, där olikfärgade strålkastare skall leka bland alla prismorna. Genom en tropisk djungel med infödingar och vilda djur rakt in i en arktisk vy utan att temperaturen för den skull skiftar, konstgjord is och pingviner fångar nu intresset. Några sjöodjur dyker då och då upp längs banan, där Ström och Söderberg sökt ut en del nya, helt oprövade effekter. En jättelik odjurskäft slukar på ett ställe farkosten, på ett annat ser det ut som båten skulle pressas in i en trång spiral. Vidare finns här ett månlandskap, en liten idyllisk hamn och mycket annat".
Enligt Lisebergs marknadsföring hade 1965 års upplaga av Båtbanan följande karaktär: "De får se undersköna fåglar, de möter kineser, japaner, de seglar fram på Hollands kanaler, de färdas genom djungeln, de besöker havsbotten och världsrymden."
Design
Arbetet med utsmyckningen av Båtbanan leddes 1955 av Stadsteaterns dekoratör Carl-Johan Ström och Folkets Hus dito Eric Söderberg. Tillsammans med omkring 25 medarbetare (konstnärselever med flera) byggde de upp attraktionens olika avdelningar efter modeller, vilka i sin tur skapades i Carl-Johans Ströms ateljé, där hela 210-metersslingan fanns i miniatyr.
Invigningen
Fredagen den 12 augusti 1955 var det invigning. Sven Tjuslings "skeppsorkester" stämde upp och därefter hälsade Lisebergs vice vd Olof Calderon välkommen. Liseberg AB:s ordförande Arne Berggren delade sedan ut priserna i Göteborg-Postens och Lisebergs namnpristävling. Första-, andra- och tredjepristagarna Harald Ohlin, Conny Svärd respektive Gösta Andrén tog emot sina priser, och så började det stora "kvarnhjulet" arbeta och sätta fart på vattnet.
Flaggskeppet Lisett med övertäckt namn körde fram och båtens gudmor, skådespelerskan Rita Clair sa på danska: "Jag döper dig till Lisett". Clair fick sällskap i båten av Sveriges kommunikationsminister Sven Andersson, hans fru stadsrådinnan Rosa Andersson samt Arne Berggren. Blommor överlämnades och båten gav sig ut på banan. Därefter följde båtarna i rask takt och döptes i tur och ordning av Rita Clair-flickorna.
Hela kvällen ringlade långa köer framför entrén och totalt beräknades 2 000 göteborgare ha tagit en åktur. Efter invigningen följde supé, under vilken man avtackade banans byggherrar och skapare - byggmästarna Valdemar Lebech och Erland Tilly samt dekoratörerna Carl-Johan Ström och Eric Söderberg.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Dekoratörerna Agneta Pauli och Eric Söderberg ryggar tillbaka för Storsjöodjuret vid den inofficiella invigningen som ägde rum den 9 augusti 1955.
Kuriosa
- Redan 1943 fanns det planer på att bygga en vattenbana under Bergbanan. Det var ingenjör Rengman i Stockholm som skissade på en sådan bana. Lisebergs ledning tog fram kostnadsförslag men längre än så kom man inte.
- Efter en del besvär fick Liseberg bygglov. Villkoret var att nöjesparken enbart använde sin egen personal.
- Under tiden som byggarbetet pågick användes Rotundan som dekorationsateljé. På dansgolvet trängdes interiör till attraktionen, som exempelvis ett storsjöodjur och tre grodor i jätteformat.
- Inför premiären 1955 utlyste Göteborgs-Posten en namntävling där läsarna fick döpa de 13 båtarna. När juryn hade sagt sitt presenterades följande namn: Gullungen, Kluck-Kluck, Johan Blöt, Singoalla, Röde Orm, Johanna, Ada, Beda, Sara, Sessan, Saga och Anna. Flaggskeppet kallades Lisett.
- Till säsongen 1956, i samband med att Bergbanan målades om, byggdes en av- och påstigningsstation. Konstnären Knut Irwe låg bakom den.
- Inför säsongen 1962 fick Båtbanan en ny fasad och inför säsongen 1966 fräschades stationen upp på nytt, den gången med vackra segel i gult och rött.
- 1970 genomgick fasaden, och i viss mån interiören, en omfattande renovering. Arkitekten Simon Henningsen och konstnären Erik Christensen stod för designen.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Stationen med de gula och röda seglen som presenterades 1966.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
1970 års station. Till vänster ligger Kristallsalongen och Swing-o-plane.
Biljettpris
- 1956: 75 öre
- 1959: 75 öre
- 1965: 1 kr för vuxna, 50 öre för barn
Åkstatistik
Totala antalet åkande. Avrundat till närmaste tusental.
- 1967: 261 000
- 1968: 280 000
- 1969: 316 000
- 1970: 282 000
- 1971: 307 000
Bildkavalkad
Foto: Okänd, Göteborgs stadsmuseum/Hjörnearkivet.
Sommaren 1959.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Omkring 1960.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Slutet av 1960-talet.
Foto: Liseberg.
Ett glatt gäng under en åktur 1970. Carina Svensson och Anders Hult framtill. Anders syster Susanne och Carinas bror Dan där bak. Tack till Carina Svensson för bilden!
Foto: Okänd, Göteborgs stadsmuseum/Hjörnearkivet.
I början av 1970-talet.
Foto: Okänd, Göteborgs stadsmuseum/Hjörnearkivet.
I början av 1970-talet.