Om attraktionen

Lisebergs ledning hittade attraktionen i München där den kallades ”barnens trafikskola”. Den bestod av ultramoderna bilar som följde ett spår med trafikskyltar, vägbommar, polisfigurer och annat ur trafikens värld. Syftet med attraktionen var inte enbart att roa. Det fanns även en inbyggd pedagogik i att barnen lärde sig mer om biltrafik. Liseberg var först i Skandinavien med att skaffa en sådan attraktion.
”Småpojkarna hängde förhäxade kring bilbanan med vrålåk i miniatyr och riktiga trafiktecken” skrev Göteborgs-Posten dagen efter premiären 1956.
Inför säsongen 1957 fanns planer på att flytta Barnrallyt från Södra området till Stora dansbanans plats innanför Huvudentrén. Dansbanan skulle i sin tur över det nyligen igenbommade Lisebergsbadets plats. Nu blev det aldrig så utan Barnrallyt blev kvar i Södra området. Däremot byggdes banan ut, körsträckan förlängdes och längs spåret placerades leksaker i jätteformat.
”Varken den medeltida borgen – vars vallgrav fylls med vatten från en spann – eller jättelekhästen saknas. Den sistnämnda bildar t.o.m. tunnel för bilisterna” skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning inför premiären 1957.
1961 byggdes banan om igen och försågs med nya bilar. Fyra av dem var stora veteranbilar som även äldre barn och vuxna kunde åka i. Bilmodellen kom senare att användas till Farfars bil.
Inför säsongen 1968 flyttade Barnrallyt från Södra området till en plats i parkens nordöstra del, mellan Konserthallen och Mölndalsån. Flytten gjordes för att ge plats åt den förvandling av Södra området som inleddes 1969.
Branden i Konserthallen

När Konserthallen förstördes i en brand på hösten 1973 skadades det intilliggande Barnrallyt så svårt att attraktionen fick rivas och byggas upp på nytt. Vis av erfarenhet från branden byggdes det nya Barnrallyt i betong, till skillnad från det gamla som till stor del bestod av trä. Samtidigt flyttades attraktion längre västerut, till platsen där Konserthallen tidigare låg.
Barnrallyt blir Farfars bil
Barnrallyt gjorde sin sista säsong 1978. Året därpå förlängdes banan vilket gav ökad kapacitet. I samband med förändringen köptes 15 nya veteranbilar från Tyskland och attraktionen bytte namn till Farfars bil.