Om attraktionen
Lisebergbanan är specialdesignad för Liseberg. Den är drygt 1,3 kilometer lång, tar knappt tre minuter att åka och har en topphastighet på 80 km/h. Entréfunktionen är utformad som en svensk järnvägsstation från början av 1900-talet med järnvägsrestaurang, vänthall och perronger.
Bakgrund
Trotjänaren Bergbanan skramlade oförtrutet på och sedan 1980 åkte man "hela varvet runt" i LisebergsLoopen. Men på Liseberg smiddes planer på något bättre. Och längre. Och snabbare! 1983 tog planerna på den nya banan form. Lisebergs ledning räknade med att Bergbanan skulle vara i bruk över sommaren 1986 och att den skulle ersättas av en ny bergbana året efter. Tillslut Bergbanan även sommaren 1987.
Man undersökte om det var möjligt att bygga banan på det då outnyttjade bergsområdet i parken. Tanken var en familjebana som skulle följa bergets utformning. I stationsbyggnaden skulle även en ny restaurang byggas, kallad Järnvägsrestaurangen. För att få plats med den revs Bengtas café som funnits på Liseberg sedan 1924.
Stationsbyggnaden
Lisebergbanans stationsbyggnad, kallad Lisebergs Central och som delades med Järnvägsrestaurangen, var första etappen av projektet Storgatan (premiär 1988).
Arkitekturen lånade drag av sekelskiftets stationshus i Mariefred och Vara, som båda är exempel på hur stationshusen såg ut på 1800-talet då det svenska järnvägsnätet snabbt byggdes ut.
Premiären
Lisebergbanan invigdes den 25 april 1987. Kommunikationsministern Sven Hulterström klippte det blågula bandet, ackompanjerad av både tal och salut. I det första tåget åkte, bland många hedersgäster, banans konstruktör Anton Schwarzkopf och tillverkaren Josef Zierer. Trycket från gäster som ville åka blev så stort att parken fick hållas öppen en timme extra på kvällen. Publiksiffran överskred alla förväntningar. Över 50 000 personer besökte Liseberg den dagen – nytt rekord för en premiär.
Lisebergbanan kostade cirka 55 miljoner kronor att bygga, den största investeringen i Lisebergs då 64-åriga historia. Men så var den också högst, längst och häftigast i Europa!
Olyckor
Under premiärsommaren 1987 krockade två tåg inne på stationen sedan det inkommande tåget inte fick stopp. Tre personer skadades lindrigt vid kollisionen. Orsaken till olyckan var att det bildades en film på bromsklossarna.
Den 15 juli 2006 skadades 21 personer då ett tåg halkade bakåt i första uppförsbacken och kolliderade med ett annat inne på stationen. Olyckan berodde på ett brott på kedjan som drar tåget upp för backen. Lisebergbanan hölls stängd till mitten av augusti medan utredningen pågick.
Kuriosa
I slutet av 1970-talet fanns planer på att riva Bergbanan efter säsongen 1982 (den rivs tillslut 1987). Tanken var att ersätta Bergbanan med Lisebergbanan redan 1983.
Kung Carl XVI Gustaf var inbjuden till premiären men fick förhinder. I stället klipptes bandet alltså av kommunikationsministern Sven Hulterström.