Om attraktionen
1946-1951
Av Parkexpressen årgång 1946 kan berättas att det i Dagens Program benämns DLB, Den Lilla Banan. Loket, som i själva verket var en förklädd traktor, drog de fyra vagnarna från stationen i närheten av Lisebergsteatern upp genom Övre parken till utsiktsplatsen vid Lisebergsfyren på berget.
Den första Parkexpressen fanns på Liseberg till och med sommaren 1951 då en allvarlig olycka inträffade. Efter olyckan togs tåget bort.
1964-1965
1964 gjorde Parkexpressen comeback. Under eftermiddagarna, när publiktillströmningen inte var så stor, körde tåget från Huvudentrén, genom hela parken och bort till Södra området. På kvällarna lade man om turerna och körde upp till naturområdet i Övre parken.
I slutet av 1968 såldes Parkexpressen till Eskilstuna. Tåget hade då varit magasinerat på Liseberg sedan hösten 1965.
Olyckor
- Lördagen den 21 maj 1949 inträffade den första olyckan. Tåget välte i den så kallade Burmabacken som går från Lisebergsteatern vidare upp på berget. Sex personer, två barn och fyra vuxna, skadades. En person fördes till sjukhus.
- Den 20 maj 1951 blev en dam träffad av tåget. En dörr stod öppen och när tåget passerade slog den i hennes höft. Damen fick uppsöka sjukhus.
- Den 19 augusti 1951 välte en vagn och åtta personer, tre vuxna och fem barn, fördes till sjukhus. En pojke lades in på Barnsjukhuset för observation. Enligt Göteborgs-Tidningen visade polisrapporten att föraren av Parkexpressen drack nära en liter sprit dagen innan olyckan och att hans alkoholpromille på olycksdagen var 1,75.