Om attraktionen
Pariserhjulet som hade premiär 1952 var Lisebergs fjärde hjul i ordningen. Det ersatte Stora Pariserhjulet i övre parken. Största skillnaden mellan de båda hjulen var att det nya var tillverkat i stål medan Stora Pariserhjulet var gjort av trä.
Från början erbjöds Liseberg att köpa ett stålhjul av den engelska firman Lang Wheels Ltd, men affären blev aldrig av eftersom Liseberg ansåg att hjulet inte var i tillräckligt bra skick. I stället fick man kontakt med civilingenjör Ivan Edvaller. Han tog fram ritningar och med hjälp av Backadalens Smidesaktiebolag tillverkades hjulet i Göteborg.
”Pariserhjulet är för övrigt alldeles nytt, provkördes igår, och går tystare än det gamla. Dessutom är det elegantare. Det bör bli en ganska festlig syn när dess cirka 800 lampor tändes”, skrev Arbetarposten inför premiären 1952.
När Lisebergs nya ståtliga pariserhjul hade premiär 1967 ändrades namnet på 1952:ans modell till Lilla Pariserhjulet. Sista säsong blev 1968. Hjulet togs bort i samband med att ett antal attraktioner flyttades upp på berget från södra området. 1969 stod Meteor på platsen.
Biljettpris
1956: 50 öre
1965: 1 kr för vuxna, 50 öre för barn
Åkstatistik
Totala antalet åkande. Avrundat till närmaste tusental.
1967: 105 000
1968: 59 000
Fakta
Attraktionstyp: Pariserhjul
Konstruktör: Ivan Edvaller
Tillverkare: Backadalens Smidesaktiebolag
Kostnad: Cirka 49 000 kr
Höjd: 12 meter
Gondoler: 8
Plats: I övre parken