Visningar
Åtgärder

Super 8

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Lars-Ewe Nilsson
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd

1966-1979

Super 8 var en berg- och dalbana i stål som hade premiär 1966. Den var placerad där Cabarethallen tidigare fanns och där LisebergsLoopen och HangOver senare kom att stå.

Innehåll

Bakgrund

1964 besökte Lisebergs vd Olof Calderon utställningen Expo 64 i schweiziska Lausanne. Där såg han en ny typ av berg- och dalbana, kallad Super Eight Cyclone, som väckte hans intresse. Senare framkom det att en förbättrad version fanns på Hamburger Dom i Tyskland. Vid ett styrelsemöte den 5 november 1964 framgår det att Calderon ville att två ledamöter skulle besöka Hamburger Dom för att undersöka om Liseberg kunde hyra attraktionen till säsongen 1965.

Vid nästa styrelsemöte, en dryg månad senare, var besöket avklarat och ledamöterna meddelade att Super Eight Cyclone skulle bli en tillgång för Liseberg. Man berättade att själva banan bestod av en stålkonstruktion som i stort sett borde vara underhållsfri. Man meddelade även att en offert inkommit, för leverans i augusti 1965 mot en kostnad av 500 000 D-mark. Att hyra attraktionen var inte möjligt.

Någon leverans i augusti 1965 var inte aktuell, eftersom Lisebergssäsongen då gick mot sitt slut. I stället gjordes beställningen, genom Gunnar Månsson AB, till firman Schwartzkopf i Augsburg, i slutet av samma år.

För att få plats med Super 8 revs klassiska Cabarethallen, varietéscenen som funnits i parken sedan Liseberg öppnade 1923.

Om attraktionen

”Den förnämsta attraktion som någonsin byggts för Sverige”. Så beskrevs Super 8 när den presenterades våren 1966. Vår och vår förresten. I kalendern stod det april men tre dagar innan premiären var Liseberg täckt av ett tjockt snölager.

Till skillnad från Lisebergs gamla Berg- och dalbana var Super 8 byggd i stål. Den var öppen, med fri in- och utsyn, och saknade dessutom förare.

Super 8 tillverkades i Tyskland av den legendariske bergbanetillverkaren Anton Schwarzkopf och köptes in av Gunnar Månsson AB. Att den var tysktillverkad gick inte att ta miste på. Bilarna, som hade plats för fyra passagerare, var alla av märket Audi. Och inte var det några plastiga kopior. Allt var originaldelar.

Super 8 var utrustad med ett nytt helautomatiskt bromssystem som innebar att om någon av bilarna råkade ut för ett missöde så stannade övriga bilar automatiskt. Och trots de snäva kurvorna kunde bilarna inte spåra ur.

Under sina 14 säsonger var Super 8 en publikfavorit och historiskt sett en av Lisebergs mest klassiska attraktioner. 1979 monterades banan ner och såldes till Holland. 1980 presenterades ersättaren - LisebergsLoopen.

Kuriosa

  • Originalnamnet var Super Eight Cyclone och banan är ihågkommen som Super 8. Men faktum är att den kallades Skyliner i början.
  • De år som Gunnar Månsson AB ägde banan (1966-1970) pryddes den av ett stort M.
  • Från början fanns det planer på att placera attraktionen uppe på berget. Men för att folk enkelt skulle kunna ta sig dit krävdes en rulltrappa eller liknande. Den kostnaden ansågs för stor så därför byggdes banan nere i parken.
  • Banans nordöstra del kom att göra intrång på ett område där en framtida entré till Liseberg var planerad. Tanken var att inom 5-10 år bygga entrén från en förbindelseväg utmed Mölndalsån. Men eftersom Super 8 inte ansågs vara en permanent attraktion såg man inte detta som ett problem vid byggandet.
  • Av nettovinsten under åren 1966-1968 tillföll 60 % Gunnar Månsson AB och 40 % Liseberg, åren 1969-1970 55 % Gunnar Månsson AB och 45 % Liseberg och för åren efter det delades vinsten lika. Om omsättningen översteg 1 miljon skulle nettovinsten omedelbart fördelas lika.
  • Samma år som Super 8 presenterades på Liseberg hade systerbanan Radar premiär på Gröna Lund.

Biljettpris

  • 1971: 2,50 kr för vuxna, 1,50 kr för barn
  • 1974: 3 kr för vuxna, 2 kr för barn

Åkstatistik

Totala antalet åkande. Avrundat till närmaste tusental.

  • 1966: 459 000
  • 1967: 536 000
  • 1968: 506 000
  • 1969: 460 000
  • 1970: 460 000
  • 1971: 473 000
  • 1974: 560 000

Fakta

Originalnamn: Super Eight Cyclone

Tillverkare: Anton Schwarzkopf

Banans längd: 550 m

Attraktionens längd: 65 m

Attraktionens bredd: 23 m

Attraktionens höjd: 18 m

Åkturens längd: Cirka 90 sek

Maxhastighet: Cirka 50 km/h

Kapacitet: 1000 passagerare/timme

Kostnad: Cirka 500 000 D-Mark