Visningar
Åtgärder

LisebergsLoopen

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd

1980-1995

LisebergsLoopen, eller Loopen som den ofta kallades, var en berg- och dalbana i stål som hade premiär 1980. Den ersatte Lisebergs tidigare stålbana, Super 8.

Det var Liseberg som blev först i Skandinavien med den sensationella och omtalade upplevelsen att åka berg- och dalbana i en loop, alltså hela varvet runt. Att det gick undan i FlumeRides stup och Gamla Bergbanans dalar visste folk, men åkupplevelsen i Loopen hade få upplevt tidigare.

Loopen tillverkades av den legendariske bergbanekonstruktören Anton Schwarzkopf, som även låg bakom Super 8 och Lisebergbanan. Loppen var placerad där Super 8 och Cabarethallen låg tidigare.

Succén var total redan från start och idag betraktas Loopen som en av Lisebergshistoriens mest klassiska attraktioner. Den blev en symbol för hela parken under sin tid på Liseberg, framför allt under 1980-talet.

Under 16 säsonger åktes LisebergsLoopen av totalt 14 300 000 passagerare. Hösten 1995 monterades den ned och såldes vidare till den brasilianska nöjesparken Playcenter i São Paulo. Den ersattes av en annan stålbergbana - HangOver.

Innehåll

Press

"Det värsta jag åkt. [...] Alltsammans tar ungefär dryga minuten. Men vilken minut. [...] Jag kommer att göra om det här. Loopen är faktiskt rolig." - Bosse Mellerskog, GT, 24 april 1980.

"Garanterat omtumlande" - Göteborgs-Posten, 24 april 1980.

"Med beröm godkänt. Det är fint att loopen kommer så snabbt, så man inte behöver vänta. Första backen är också klart häftig!" - The Loop Lovers, GT, 24 april 1980.

"En jättehäftig grej! Mycket, mycket bättre än Super-åttan! Det bästa vi åkt!" - allmänna omdömen som GT snappade upp på premiärdagen den 26 april 1980.

"Det värsta är i stället den hisnande backe som föregår själva loopen. Åkturen inleds nämligen med att vagnarna bogseras upp till banans högsta punkt, 24,5 meter över marken" - Kvällsposten, 29 maj 1980.

Kuriosa

  • En halvtimme innan stängning på premiärdagen 1980 slutade Loopen att fungera. Det var dock inget allvarligt fel - en kompressor hade bränts sönder - och attraktionen körde som vanligt igen dagen där på.
  • Under sin tid på Liseberg blev LisebergsLoopen den första åkattraktionen i Sverige som förevigades på frimärke.
  • 1984 fanns planer på att flytta Loopen till det nya området Å Andra Sidan som öppnade 1985. Så blev aldrig fallet.

Missöden

I början av juli 1980 stannade tåget innan det hade nått av- och påstigningsstationen. Eftersom stoppet skedde på låg höjd, i slutet av banan, innebar det ingen större dramatik. Inte mer än att passagerarna fick lämna tåget och balansera på rälsen för att komma ut. Orsaken till stoppet var en trasig slang. Tio minuter senare var slangen utbytt och Loopen körde som vanligt igen.

LisebergsLoopen monteras

Hösten 1979 och våren 1980.

Biljettpris

  • 1981: 6,50 kr
  • 1982: 7 kr

Fakta

Tillverkning

Attraktionstyp: Bergbana av stål

Tillverkare: Anton Schwarzkopf

Design: Werner Stengel

Tillverkarens beteckning: Looping Star

Tekniska data

Yta: 77 × 31,5 m (2 426 kvm)

Höjd: 24,5 m

Banans längd: 592 m

Uppdragets längd: 60 m

Fallhöjd: 24 m

Diameter (loopen): 14 m

Högsta G-kraft (positiv): 4,5

Maximal hastighet: 77 km/h

Antal inversioner: 1

Bromstyp: Skivbroms

Vikt: 260 000 kg

Kapacitet

Typ av åkdon: Tåg

Antal Tåg: 3 st á 28 passagerare

Passagerare totalt: 84

Vagnar per tåg: 7

Åktid: 1:18 min

Kapacitet: 1700 åkande/timme

Åldersgräns (1980): Minimiålder 6 år, 10 år utan målsman.

Attraktionsfrekvens

Totalt antal åkande: 14.3 miljoner

Bästa säsongen: 1995 – 1 004 000 passagerare

Ekonomi

Kostnad: 14 miljoner kr