Visningar
Åtgärder

Generalplan-75

Från Lisepedia
Version från den 29 januari 2021 kl. 21.34 av Admin (Diskussion | bidrag)

(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök
Generalplan-75 skapades innan dataåldern. I stället användes modeller för att gestalta parkens utveckling. Så här kunde det se ut i ett projektrum runt 1980. Foto: Okänd
Lilla Bergbanan - ett kortsiktigt generalplansmål. Foto: Okänd
1983 hade Lisebergsallén, med utsmyckningen av badbacken, premiär. Några år senare än planerat. Foto: Okänd
Tornen i Huvudentrén byttes ut mot nya 1980. Entrén flyttades dock aldrig. Foto: Okänd
Lisebergs verksamhet i Lisebergshallen hade premiär 1981, som planerat. Foto: Okänd
UFO, en av tre stora attraktioner som skulle presenteras 1981-1985. Foto: Okänd
Publikt område öster om Mölndalsån planerades till perioden 1990-2000, men blev i och med Å Andra Sidan verklighet redan 1985. Foto: Okänd
Den älskade gamla bergbanan revs tillslut. Men den fick uppleva några bonusår. Foto: Lasse Zagai
Lisebergstornet/UFO 23 var ett av planens största projekt. Foto: Stefan Karlberg

Generalplan-75 var en långsiktsplan för Lisebergs utveckling, framför allt under perioden 1976-1990, men även fram till år 2000. Planen påbörjades 1975, av Lisebergs vd Boo Kinntorph och ekonomichefen Boris Ljungman, och slutfördes 1976.

Bakgrund

Efter en idétävling som anordnades 1975 fick arkitekterna Elsa-Brita Stjernberg (Stjernbergs Arkitektkontor AB) och Bengt Lidström (K-konsult) i uppgift att skapa en långsiktsplan för Liseberg. Syftet med planen var att den skulle utgöra grunden för den utbyggnad och förändring av Liseberg som kunde bli aktuell mellan åren 1976 och 1990. Den innehöll dessutom en bedömning av utbyggnads- och förändringsplaner för ytterligare en tioårsperiod fram till år 2000.

Den allmänna inställningen hos arkitekterna var att Liseberg skulle fortsätta vara en park, en grönskande trädgård, som den alltid varit. Den skära/rosa färgen skulle leva vidare därför att den, precis som 1923, gav en solig känsla även då det regnade. Och trots en mängd byggplaner skulle Liseberg vara sig likt - generation efter generation skulle känna igen parken. Stor vikt, och mycket pengar, lades inledningsvis på att rusta upp parken. 1973, då Boo Kinntorph blev vd, var det ett slitet Liseberg han ärvde.

1993, när han gick i pension, konstaterade Kinntorph att en del ursprungsidéer ströks, andra tillkom, men att i stort sett allt som byggts på Liseberg de senaste 20 åren i någon form fanns med i Generalplan-75.

Innehåll

1976-1980

Genomfördes - Kommentar

  • Enterprise - Premiär 1976.
  • Ny barnbergbana - Lilla Bergbanan, premiär 1977.
  • Kul på Hjul flyttas - Genomfördes 1978.
  • Nytt lustigt hus, vid Kristallsalongen - Villa Opp-Å-Ner, premiär 1985, dock inte vid Kristallsalongen.
  • Skulpturpark, från Huvudentrén fram till Blå Gången - Premiär 1977. Detta betraktades sedan som "helig mark" som inte fick bebyggas.
  • Lilla Scenen flyttas till Minigolfbanans plats utmed Mölndalsån - Genomfördes 1977.
  • Minigolfbanan flyttas till Rondogården - Genomfördes 1978.
  • Södra entrén byggs om - Genomfördes, oklart när.
  • Ny Stora Scen på samma plats som den nuvarande - Genomfördes, men först 1999.
  • Bro över Mölndalsån till Stora Scenen - Genomfördes, oklart när.
  • Personallokaler och kontor i Balders Hage - Genomfördes 1977-1984.
  • En Lisebergs Allé från Huvudentrén till Korsvägen - Premiär 1983.
  • Eventuellt vattenkonst i backen där Lisebergsbadet låg - Premiär 1983.

Genomfördes inte - Kommentar

  • Super 8 flyttas söderut för att ge plats åt Peter Pan. (Peter Pan flyttas när Liseberg får tillbaka mark i söder efter bygget av motorväg E6) - Super 8 stod kvar till 1979. Ersattes 1980 av LisebergsLoopen.
  • Parkeringshus söder om Liseberg.
  • Piratbåt bredvid Musikpaviljongen - Barnattraktion som aldrig förverkligades.


1981-1985

Genomfördes - Kommentar

  • Lisebergshallen förverkligas (troligen cirkelformad), för teater, konserter och cirkus - Premiär 1980 (idrott) och 1981 (underhållning), ej cirkelformad utan reklangulär, på grund av idrotten.
  • Bergbanan rivs. På platsen byggs första etappen av ”Lisebergsstaden”, med hamn och go-cartbana - Bergbanan revs 1987. Lisebergsstaden blev aldrig verklighet, däremot byggdes Lisebergs Hamn, fast långt senare och på en annan plats (premiär 1997).
  • Spelfågeln byggs ut. Eventuellt öppet året runt, förslagsvis innehållande vaxmuseum eller liknande - Visst utvecklades Spelfågeln, och fick med tiden verksamhet året runt. Något vaxmuseum eller liknande blev det dock aldrig.
  • Nya verkstäder och förråd i Balders Hage - Premiär 1982.
  • Tre nya stora åkattraktioner - UFO (1981), Rainbow (1983) och Hökfärden (1985).
  • En ny bergbana på berget - Lisebergbanan, premiär först 1987.

Genomfördes inte - Kommentar

  • Huvudentrén flyttas inåt parken, nya torn byggs på samma ställe - Entrén blev kvar, dock ersattes de gamla tornen av nya 1980.


1986-1990

Genomfördes - Kommentar

Genomfördes inte - Kommentar

  • En bergbanehiss upp till berget. Kan både bli transportmedel och attraktion - Rolig idé som resulterade i helt vanliga rulltrappor.
  • Lisebergsstaden utvecklas och färdigställs - Som nämnts tidigare hamnade Lisebergsstaden i papperskorgen.
  • Temaområden. Exempelvis Gamla byn, Sagobyn, Barnens Zoo, Vildmarksbyn och Boo Kinntorphs idé: Astrid Lindgren-land - Visst, Liseberg fick sina temaområden men först långt senare, och kan knappast härledas till Generalplan-75. Dock var Astrid Lindgren inkopplad, men hennes värld hamnade som bekant i en annan park.


1990-2000

Genomfördes - Kommentar

  • Expansion öster om Mölndalsån, på området där Kanolds, Jakobsdals Kamgarnsspinneri och före detta Örgryte Kemiska finns - Premiär redan 1985 - Å Andra Sidan (Örgryte Kemiska) och 1997 - Öster Om Ån (Kanolds och Jakobsdals Kamgransspinneri).

Genomfördes inte - Kommentar

  • Expansion utmed Södra Vägen. Exempelvis hotell, delfinarium, museum och akvarium - Museum (Världskulturmuseet) och akvarium (Universeum) blev verklighet, dock inte i Lisebergs regi.
  • Transportsystem mellan Liseberg, Svenska Mässan, Scandinavium och eventuellt Nya Ullevi.


Övrigt

Genomfördes - Kommentar

  • Från Focushuset ska det gå att åka båt till Liseberg. En hamn byggs där Bergbanan finns nu. Där byggs ett hamnkvarter - Inget av detta genomfördes som planerat, men allt blev dock verklighet. Paddanbåten kom att lägga till inne på Liseberg, närmare bestämt i en hamn, i ett hamnkvarter (som dock byggdes på en annan plats än planerat).
  • Uteservering söder om Tyrolen - Tveksamt om det beror på Generalplanen, men om vi är snälla... Tyrolens Biergarten, premiär 2016.
  • En bergbana (skruvbana) öster om Mölndalsån - Ingen skruvbana, däremot en träbana - Balder, premiär 2003.

Genomfördes inte - Kommentar

  • Ett barnparishjul i Barnområdet.