Visningar
Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Virvelvinden"

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Rad 18: Rad 18:
  
 
[[1932]] diskuterades ett eventuellt attraktionsbyte med Tivoli i Köpenhamn – Vivelvinden i utbyte mot en så kallad [[Kålormen|Kålorm]], en attraktion som länge varit aktuell för Liseberg. Bytet blev aldrig av och Virvelvinden levde vidare på Liseberg.
 
[[1932]] diskuterades ett eventuellt attraktionsbyte med Tivoli i Köpenhamn – Vivelvinden i utbyte mot en så kallad [[Kålormen|Kålorm]], en attraktion som länge varit aktuell för Liseberg. Bytet blev aldrig av och Virvelvinden levde vidare på Liseberg.
 +
 +
Inför sommaren [[1942]] nämnde Lisebergs kommande vd, [[Einar Ekström]] att Virvelvinden eventuellt skulle tas bort och ersättas av en annan attraktion. Med motiveringen att "folk för det mesta bara blir sjuka" av att åka den. Så blev dock aldrig fallet.
  
 
Säsongen [[1948]] var Virvelvinden uthyrd till Malmö Folkets Park. I stället tog nyheten [[Skymastern]] över Virvelvindens plats i parkens centrala delar. Men året efter, [[1949]], var den tillbaka igen. Den här gången placerad i på [[Södra Terrassen]]. Året efter, [[1950]] flyttades den på nytt, den här gången till sluttningen nordost om [[Lilla Friluftsscenen]]. Under ett antal år efter "comebacken" gick den under namnet Virveln.
 
Säsongen [[1948]] var Virvelvinden uthyrd till Malmö Folkets Park. I stället tog nyheten [[Skymastern]] över Virvelvindens plats i parkens centrala delar. Men året efter, [[1949]], var den tillbaka igen. Den här gången placerad i på [[Södra Terrassen]]. Året efter, [[1950]] flyttades den på nytt, den här gången till sluttningen nordost om [[Lilla Friluftsscenen]]. Under ett antal år efter "comebacken" gick den under namnet Virveln.

Versionen från 23 september 2020 kl. 20.28

Virvelvinden demonstreras på pressvisningen den 7 maj 1929. Till vänster sitter Lisebergsstyrelsens kassaförvaltare, direktör Osvald Arnulf-Olsson. Till höger om honom kamrat Adamson. Foto: Kamerareportage
Virvelvinden på 1940-talet. Övrigt, från vänster: Polketten, Blå Tåget och Veckans Revy. Foto: Okänd
Tidiga 1970-talsvirvlar. På den tiden fanns Virvelvinden mitt i parken, framför Super 8. Foto: Okänd
Virvelvinden 2006. Då hade den snurrat uppe i övre parken i drygt 20 år. Foto: Stefan Karlberg
I slutet av 1920-talet. Till vänster skymtar Polketten och bakom Virvelvinden ligger Bergbanan och Lustiga Huset. Foto: Okänd
Ännu en bild från 1970-talet. I bakgrunden står Super 8. Foto: Okänd
Sommaren 1968. Sista året för den, på den tiden, utslitna modellen. Till höger skymtar Veckans Revy. Foto: Okänd

1929-1947 och 1949-

Virvelvinden hade premiär redan 1929. Bortsett från Radiobilarna är det den attraktion som funnits längst på Liseberg. I likhet med Radiobilarna har den bytt både skepnad och plats i parken vid ett flertal tillfällen. Och namn också ska tilläggas. Under perioden 1949 och en bra bit in på 1960-talet (troligen till 1968) hette den Virveln.

I januari 1929 köpte Liseberg attraktionen ”Tilt a Whirl” för 21 000 kr från USA. När parken öppnade i april samma år hade man döpt den till Virvelvinden. Den var då placerad på den så kallade karusellplatsen nordväst om Berg- och dalbanan.

”Det är en amerikansk uppfinning och så mycket vi kunde se av apparaten, medan den stod stilla, måtte det vara en fruktansvärd historia. Nog blir det sensationer i maggropen alltid”, skrev Göteborgs-Tidningen inför premiären 1929.

Virvelvinden var enligt uppgift den enda i sitt slag i Europa och blev genast mycket omtyckt. Cirka 2 500 personer betalade gladeligen 25 öre för en åktur de två första dagarna. Dock inträffade ett missöde redan på premiärdagen. Taket flög av en av vagnarna, men glädjande nog kom ingen till skada.

1932 diskuterades ett eventuellt attraktionsbyte med Tivoli i Köpenhamn – Vivelvinden i utbyte mot en så kallad Kålorm, en attraktion som länge varit aktuell för Liseberg. Bytet blev aldrig av och Virvelvinden levde vidare på Liseberg.

Inför sommaren 1942 nämnde Lisebergs kommande vd, Einar Ekström att Virvelvinden eventuellt skulle tas bort och ersättas av en annan attraktion. Med motiveringen att "folk för det mesta bara blir sjuka" av att åka den. Så blev dock aldrig fallet.

Säsongen 1948 var Virvelvinden uthyrd till Malmö Folkets Park. I stället tog nyheten Skymastern över Virvelvindens plats i parkens centrala delar. Men året efter, 1949, var den tillbaka igen. Den här gången placerad i på Södra Terrassen. Året efter, 1950 flyttades den på nytt, den här gången till sluttningen nordost om Lilla Friluftsscenen. Under ett antal år efter "comebacken" gick den under namnet Virveln.

När Stjärnscenen byggdes inför säsongen 1960 flyttades Virvelvinden inom det Södra området och efter ytterligare något år placerades den innanför södra entrén, alldeles intill den verkstadslokal som 1962 byggdes om till Veckans Revy.

Efter säsongen 1968 konstaterade Lisebergs ledning att attraktionen var sliten. Gunnar Månsson, som köpte in och ägde flertalet av Lisebergs attraktioner på den tiden, riktade blicken mot Tyskland och den legendariske attraktionstillverkaren Anton Schwarzkopf. Den nya Virvelvinden presenterades den 15 maj 1969. Då, och i nio år framöver, var den placerad framför Super 8 mitt i parken.

Till säsongen 1979 flyttades Virvelvinden upp till övre parken, till Bläckfiskens gamla plats. Flytten gjordes för att ge plats åt Cinema 180° som hade premiär 1979. Efter säsongen 1985 flyttades den återigen, den här gången till platsen ovanför den då nya toalettbyggnaden alldeles i närheten. Samtidigt totalrenoverades attraktionen och försågs med tak. Än idag finns Virvelvinden kvar på samma plats.

Innehåll

Kuriosa

  • Sommaren 1961 tjänade attraktionsföraren 4,50 kronor i timmen dagtid och 5 kronor i timmen efter klockan 18.

Biljettpris

  • 1961: 1 kr för vuxna, 50 öre för barn
  • 1965: 1 kr för vuxna, 50 öre för barn
  • 1974: 3 kr för vuxna, 2 kr för barn
  • 1982: 6 kr

Åkstatistik

Totala antalet åkande. Avrundat till närmaste tusental.

  • 1967: 140 000
  • 1968: 71 000
  • 1969: 233 000 (öppnade 15 maj)
  • 1970: 284 000
  • 1971: 330 000
  • 1974: 280 000

Fakta

efter renoveringen 1986

Typ av attraktion: Roterande

Tillverkare: Anton Schwarzkopf, Tyskland

Tillverkningsår: 1969

Tillverkarens beteckning: Walzerfahrt

Antal åkande: 36 personer (9 gondoler à 4 personer)

Huvudrotation: 6 varv/min

Huvudmått: Diameter 18 m

Plats: Framför Super 8 (1969-1978), Bläckfiskens gamla plats i övre parken (1979-1985), övre parken (1986-)