Visningar
Åtgärder

Super 8

Från Lisepedia
Version från den 19 januari 2021 kl. 21.46 av Admin (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Lars-Ewe Nilsson
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd
Foto: Okänd

1966-1979

Super 8 var en berg- och dalbana i stål som hade premiär 1966. Den var placerad där Cabarethallen tidigare fanns och där LisebergsLoopen och HangOver senare kom att stå.

”Den förnämsta attraktion som någonsin byggts för Sverige”. Så beskrevs Super 8 när den presenterades våren 1966. Vår och vår förresten. I kalendern stod det april men tre dagar innan premiären var Liseberg täckt av ett tjockt snölager.

Cirka 2 miljoner kronor kostade attraktionen, som till skillnad från Lisebergs gamla Berg- och dalbana var byggd i stål. Den var öppen, med fri in- och utsyn, och saknade dessutom förare.

Super 8 tillverkades i Tyskland av den legendariske bergbanetillverkaren Anton Schwarzkopf och köptes in av Gunnar Månsson AB. Att den var tysktillverkad gick inte att ta miste på. Bilarna, som hade plats för fyra passagerare, var alla av märket Audi. Och inte var det några plastiga kopior. Allt var originaldelar.

Super 8 var utrustad med ett nytt helautomatiskt bromssystem som innebar att om någon av bilarna råkade ut för ett missöde så stannade övriga bilar automatiskt. Och trots de snäva kurvorna kunde bilarna inte spåra ur.

Under sina 14 säsonger var Super 8 en publikfavorit och historiskt sett en av Lisebergs mest klassiska attraktioner. 1979 monterades banan ner och såldes till Holland. 1980 presenterades ersättaren - LisebergsLoopen.

Innehåll

Kuriosa

  • Originalnamnet var Super Eight Cyclone och banan är ihågkommen som Super 8. Men faktum är att den kallades Skyliner i början.
  • De år som Gunnar Månsson AB ägde banan (1966-1970) pryddes den av ett stort M.
  • Från början fanns det planer på att placera attraktionen uppe på berget. Men för att folk enkelt skulle kunna ta sig dit krävdes en rulltrappa eller liknande. Den kostnaden ansågs för stor så därför byggdes banan nere i parken.
  • Banans nordöstra del kom att göra intrång på ett område där en framtida entré till Liseberg var planerad. Tanken var att inom 5-10 år bygga entrén från en förbindelseväg utmed Mölndalsån. Men eftersom Super 8 inte ansågs vara en permanent attraktion såg man inte detta som ett problem vid byggandet.
  • I slutet av 1960-talet kompletterades banan med en extra sväng.
  • Av nettovinsten under åren 1966-1968 tillföll 60 % Gunnar Månsson AB och 40 % Liseberg, åren 1969-1970 55 % Gunnar Månsson AB och 45 % Liseberg och för åren efter det delades vinsten lika. Om omsättningen översteg 1 miljon skulle nettovinsten omedelbart fördelas lika.
  • Samma år som Super 8 presenterades på Liseberg hade systerbanan Radar premiär på Gröna Lund.
  • 459 453 människor tog en åktur under premiärsäsongen.

Biljettpris

  • 1971: 2,50 kr för vuxna, 1,50 kr för barn
  • 1974: 3 kr för vuxna, 2 kr för barn

Åkstatistik

Totala antalet åkande. Avrundat till närmaste tusental.

  • 1967: 536 000
  • 1968: 506 000
  • 1969: 460 000
  • 1970: 460 000
  • 1971: 473 000
  • 1974: 560 000

Fakta

Originalnamn: Super Eight Cyclone

Tillverkare: Anton Schwarzkopf

Banans längd: 550 m

Attraktionens längd: 65 m

Attraktionens bredd: 23 m

Attraktionens höjd: 18 m

Åkturens längd: Cirka 90 sek

Maxhastighet: Cirka 50 km/h

Kapacitet: 1000 passagerare/timme

Kostnad: 1,7 miljoner kr