Visningar
Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Raketbanan"

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Rad 19: Rad 19:
 
”Alla de som åkte tycktes vara belåtna med att uppleva fartens tjusning. Den är trevligt dekorerad och har tydligen förutsättningar att slå an” skrev Ny Tid den 18 maj, dagen efter jungfrufärden.
 
”Alla de som åkte tycktes vara belåtna med att uppleva fartens tjusning. Den är trevligt dekorerad och har tydligen förutsättningar att slå an” skrev Ny Tid den 18 maj, dagen efter jungfrufärden.
  
Raketbanan fick dock snabbt rykte om sig att, dels gå allt för fort och dels snurra så länge att folk mådde illa av. För att råda bot på detta förkortades åkturen och hastigheten sänktes. På lördagseftermiddagarna sänktes den ytterligare, så att barnen kunde åka utan att riskera obehag. Dessa förändringar genomfördes först 1941, Raketbanans sista säsong i parken.
+
Raketbanan fick dock snabbt rykte om sig att, dels gå allt för fort och dels snurra så länge att folk mådde illa av. För att råda bot på detta förkortades åkturen och hastigheten sänktes. På lördagseftermiddagarna sänktes den ytterligare, så att barnen kunde åka utan att riskera obehag. Dessa förändringar genomfördes först [[1941]], Raketbanans sista säsong i parken.
  
Raketbanan togs bort efter säsongen [[1941]]. Från [[1942]] och åtminstone över sommaren [[1944]] hyrde Liseberg ut attraktionen till [[Osvald Arnholdt Olsson]]. Oklart på vilken plats i Sverige som han placerade den. På Liseberg ersattes Raketbanan av [[Mont Blanc]].
+
Från [[1942]] och åtminstone över sommaren [[1944]] hyrde Liseberg ut attraktionen till [[Osvald Arnholdt Olsson]]. Oklart på vilken plats i Sverige som han placerade den. På Liseberg ersattes Raketbanan av [[Mont Blanc]].
  
 
= Fakta =
 
= Fakta =

Versionen från 15 september 2020 kl. 19.31

Raketbanan, 1938 års stora attraktionsnyhet. Till höger skymtar taket till Tyrolerrestauranten, restaurangen som senare kom att heta Tyrolen. Foto: Okänd

1938-1941

”Jag har en gång spått att Lindholm ska bli nöjespappa på planeten Venus. Nu har han tagit ett stort steg i denna riktning genom att inrätta en raketbana till månen.”

Uttalandet gjordes av Stadsfullmäktiges första vice ordförande, doktor Olof Forselius i samband med pressvisningen 1938. Förövrigt samma man som gav namn åt Dr Forselius Gata i Göteborg.

Lisebergs vd Herman Lindholm hade inför året utlovat en raketbana, som han beskrev som ”en resa till månen” (faktum var att attraktionens originalnamn var ”resan till månen”). Det var Lindholm och styrelsekollegan Erik Bergendahl som hittade Raketbanan när de besökte den tyska nöjesparken Dom vintern 1936.

1938 var behovet av en spektakulär attraktionsnyhet stort på Liseberg. Det var därför en mycket nöjd Herman Lindholm som presenterade Raketbanan.

- Det är en av senare tiders nöjsammaste förströelser och inte så litet sensationell, sa han.

Raketbanan hade torpedformade vagnar och en hastighet som beskrevs som svindlande. Farten åstadkom de två elektriska motorerna om två, respektive 20 hästkrafter.

Attraktionen hann inte bli klar till premiärdagen utan körde sina första passagerare drygt två veckor senare.

”Alla de som åkte tycktes vara belåtna med att uppleva fartens tjusning. Den är trevligt dekorerad och har tydligen förutsättningar att slå an” skrev Ny Tid den 18 maj, dagen efter jungfrufärden.

Raketbanan fick dock snabbt rykte om sig att, dels gå allt för fort och dels snurra så länge att folk mådde illa av. För att råda bot på detta förkortades åkturen och hastigheten sänktes. På lördagseftermiddagarna sänktes den ytterligare, så att barnen kunde åka utan att riskera obehag. Dessa förändringar genomfördes först 1941, Raketbanans sista säsong i parken.

Från 1942 och åtminstone över sommaren 1944 hyrde Liseberg ut attraktionen till Osvald Arnholdt Olsson. Oklart på vilken plats i Sverige som han placerade den. På Liseberg ersattes Raketbanan av Mont Blanc.

Fakta

Leverantör: Friedrich Heyn, Neustadt

Ägare: E. A. Norberg

Beräknad kostnad: 25 000 kronor (inkl. frakt, tull och montering)

Plats: Attraktionsplatsen söder om Tyrolerrestauranten (senare Tyrolen)