Visningar
Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Projekt som inte genomfördes"

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
 
(7 mellanliggande versioner av en användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
= 1952 =
 
  
'''American Fun House'''
+
= American Fun House =
 +
 
 +
(1952)
  
 
Lisebergs vd [[Einar Ekström]] föreslog att en attraktion med namnet American Fun House skulle hyras och placeras framför [[Lilla Friluftsscenen]]. Lisebergs styrelse gav dock tummen ner vilket resulterade i att folk gick miste om ett besök i detta, förmodade, lustiga hus.
 
Lisebergs vd [[Einar Ekström]] föreslog att en attraktion med namnet American Fun House skulle hyras och placeras framför [[Lilla Friluftsscenen]]. Lisebergs styrelse gav dock tummen ner vilket resulterade i att folk gick miste om ett besök i detta, förmodade, lustiga hus.
  
= 1959 =
+
= Flying Turns =
  
'''"Luftlinbanan"'''
+
(1953)
 +
 
 +
Ett erbjudande om att placera attraktionen [http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Turns_(Knoebels) Flying Turns] på Liseberg avslogs av nöjesfältets arbetsutskott. Man ansåg dels att den var för stor och dels att den inte skulle bli populär, och därför inte ge några större inkomster.
 +
 
 +
= Galejan =
 +
 
 +
(1953)
 +
 
 +
Valdemar Lebech, som byggde Bergbanan, erbjöd Liseberg åkattraktionen Galejan som fanns på Tivoli i Köpenhamn. Trots att den enligt uppgift var populär och drog in mycket pengar sattes den aldrig upp på Liseberg.
 +
 
 +
= "Luftlinbanan" =
 +
 
 +
(1959)
  
 
Frågan om hur människor på ett smidigt sätt ska ta sig upp på berget stöttes och blöttes många gånger innan rulltrappan i söder tillslut byggdes [[1986]]. I mars [[1959]] visade Lisebergs vd [[Einar Ekström]] ett förslag på en "luftlinabana" som, i stället för en rulltrappa, skulle kunna vara lösningen på problemet.
 
Frågan om hur människor på ett smidigt sätt ska ta sig upp på berget stöttes och blöttes många gånger innan rulltrappan i söder tillslut byggdes [[1986]]. I mars [[1959]] visade Lisebergs vd [[Einar Ekström]] ett förslag på en "luftlinabana" som, i stället för en rulltrappa, skulle kunna vara lösningen på problemet.
  
= 1970 =
+
= Den snurrande spiraltrappan =
  
'''Den snurrande spiraltrappan'''
+
(1970)
  
 
I slutet av [[1967]], då utformningen av det nya [[Södra området|södra området]] tog form, fanns planer på att presentera "den snurrande spiraltrappan" till säsongen [[1970]]. I skissförslaget för det nya södra området, daterat 17 november 1967, går att läsa följande:
 
I slutet av [[1967]], då utformningen av det nya [[Södra området|södra området]] tog form, fanns planer på att presentera "den snurrande spiraltrappan" till säsongen [[1970]]. I skissförslaget för det nya södra området, daterat 17 november 1967, går att läsa följande:
Rad 21: Rad 34:
 
Idén kom från arkitekten [[Simon Henningsen]] som fick i uppdrag att vidareutveckla tanken för att få en uppfattning om kostnaden. Oklart varför den snurrande spiralen aldrig blev verklighet.
 
Idén kom från arkitekten [[Simon Henningsen]] som fick i uppdrag att vidareutveckla tanken för att få en uppfattning om kostnaden. Oklart varför den snurrande spiralen aldrig blev verklighet.
  
= 1983 =
+
= Diverse =
 +
 
 +
(1983)
  
 
*Barn På Nytt
 
*Barn På Nytt

Nuvarande version från 8 november 2019 kl. 12.55

Innehåll

[redigera] American Fun House

(1952)

Lisebergs vd Einar Ekström föreslog att en attraktion med namnet American Fun House skulle hyras och placeras framför Lilla Friluftsscenen. Lisebergs styrelse gav dock tummen ner vilket resulterade i att folk gick miste om ett besök i detta, förmodade, lustiga hus.

[redigera] Flying Turns

(1953)

Ett erbjudande om att placera attraktionen Flying Turns på Liseberg avslogs av nöjesfältets arbetsutskott. Man ansåg dels att den var för stor och dels att den inte skulle bli populär, och därför inte ge några större inkomster.

[redigera] Galejan

(1953)

Valdemar Lebech, som byggde Bergbanan, erbjöd Liseberg åkattraktionen Galejan som fanns på Tivoli i Köpenhamn. Trots att den enligt uppgift var populär och drog in mycket pengar sattes den aldrig upp på Liseberg.

[redigera] "Luftlinbanan"

(1959)

Frågan om hur människor på ett smidigt sätt ska ta sig upp på berget stöttes och blöttes många gånger innan rulltrappan i söder tillslut byggdes 1986. I mars 1959 visade Lisebergs vd Einar Ekström ett förslag på en "luftlinabana" som, i stället för en rulltrappa, skulle kunna vara lösningen på problemet.

[redigera] Den snurrande spiraltrappan

(1970)

I slutet av 1967, då utformningen av det nya södra området tog form, fanns planer på att presentera "den snurrande spiraltrappan" till säsongen 1970. I skissförslaget för det nya södra området, daterat 17 november 1967, går att läsa följande:

Till säsongen 1970 bedömes även den snurrande spiraltrappan vara klar. Den placeras intill gamla bergbanan och förbinder översta våningen med marken. Trappan är kombinerad med en fast rutschbana som löper utanför spiralen. Det bör påpekas den mycket strategiska placering som trappan får. Den kommer att synas på stort avstånd från det centrala gångstråket och kommer vara förbindelselänk eller skiljare mot framtida byggnation på gamla bergbanans plats och ev. mot Balders Hage. Trappan torde ha förutsättningar att bli en symbol och en mycket speciell "attraktion", som kan beteckna Södra området eller hela Liseberg.

Idén kom från arkitekten Simon Henningsen som fick i uppdrag att vidareutveckla tanken för att få en uppfattning om kostnaden. Oklart varför den snurrande spiralen aldrig blev verklighet.

[redigera] Diverse

(1983)

  • Barn På Nytt
  • Casa Magnetica
  • Födelsedagshuset
  • Vaxkabinett