LisebergsLoopen
1980-1995
LisebergsLoopen, eller Loopen som den ofta kallades, var en berg- och dalbana i stål som hade premiär 1980. Den ersatte Lisebergs tidigare stålbana Super 8.
Det var Liseberg som blev först i Skandinavien med den sensationella och omtalade upplevelsen att åka berg- och dalbana i en looping, hela varvet runt. Att det gick undan i FlumeRides stup och Gamla Bergbanans dalar visste folk, men åkupplevelsen i LisebergsLoopen hade få upplevt tidigare.
Loopen tillverkades av den legendariske bergbanetillverkaren Anton Schwarzkopf, som bland annat ligger bakom Lisebergbanan. Den var placerad där Super 8 och Cabarethallen fanns tidigare.
Succén var total redan från start och idag betraktas Loopen som en av Lisebergshistoriens mest klassiska attraktioner. Den var även en symbol för framför allt 1980-talets Liseberg.
Under 16 säsonger åktes LisebergsLoopen av totalt 14 300 000 passagerare. Hösten 1995 monterades den ned och såldes vidare till den brasilianska nöjesparken Playcenter i São Paulo. Den ersattes av en annan stålbergbana – HangOver.
Innehåll |
Kuriosa
- En halvtimme innan stängning på premiärdagen 1980 slutade Loppen att fungera. Det var dock inget allvarligt fel - en kompressor hade bränts sönder - och attraktionen körde som vanligt igen dagen därpå.
- Under sin tid på Liseberg blev LisebergsLoopen den första åkattraktionen i Sverige som förevigades på frimärke.
- 1984 fanns planer på att flytta Loopen till det nya området Å Andra Sidan som öppnade 1985. Så blev aldrig fallet.
LisebergsLoopen monteras
Hösten 1979 och våren 1980.
Biljettpris
- 1982: 7 kr
Fakta
Tillverkning
Attraktionstyp: Bergbana av stål
Tillverkare: Anton Schwarzkopf
Design: Werner Stengel
Tillverkarens beteckning: Looping Star
Tekniska data
Yta: 77 × 31,5 m (2 426 kvm)
Höjd: 24,5 m
Banans längd: 592 m
Uppdragets längd: 60 m
Fallhöjd: 24 m
Diameter (loopen): 14 m
Högsta G-kraft (positiv): 4,5
Maximal hastighet: 77 km/h
Antal inversioner: 1
Bromstyp: Skivbroms
Vikt: 260 000 kg
Kapacitet
Typ av åkdon: Tåg
Antal Tåg: 3 st á 28 passagerare
Passagerare totalt: 84
Vagnar per tåg: 7
Åktid: 1:18 min
Kapacitet: 1700 åkande/timme
Åldersgräns (1980): Minimiålder 6 år, 10 år utan målsman.
Attraktionsfrekvens
Totalt antal åkande: 14.3 miljoner
Bästa säsongen: 1995 – 1 004 000 passagerare
Ekonomi
Kostnad: 12,5 miljoner kr