Visningar
Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Farfars bil"

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med 'Farfars bil var en bilutställning som ägde rum i Konserthallen 25 april-18 maj 1959. På utställningen visades bilar från en svunnen tid upp, den äldsta byggd så...')
 
 
(En mellanliggande version av en användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
[[Bild:Farfars-bil-1959-1.jpg|thumb|Europamästaren i tungviktsboxning, [[Ingemar Johansson]], besökte bilutställningen. Foto: Okänd]]
 +
 
Farfars bil var en bilutställning som ägde rum i [[Konserthallen]] 25 april-18 maj [[1959]]. På utställningen visades bilar från en svunnen tid upp, den äldsta byggd så tidigt som 1897.
 
Farfars bil var en bilutställning som ägde rum i [[Konserthallen]] 25 april-18 maj [[1959]]. På utställningen visades bilar från en svunnen tid upp, den äldsta byggd så tidigt som 1897.
 +
 
Bilutställningen var ett samarbete mellan Liseberg, [[Pressens Rundtur]] och [[Industrimuseet]] i Göteborg. Ett 40-tal bilmodeller visades upp varav ett flertal aldrig tidigare hade visats i liknande sammanhang. Utställningen invigdes av Volvodirektören [[Gunnar Engellau]] och bland nyfikna besökare märktes Europamästaren i tungviktsboxning, [[Ingemar Johansson]].
 
Bilutställningen var ett samarbete mellan Liseberg, [[Pressens Rundtur]] och [[Industrimuseet]] i Göteborg. Ett 40-tal bilmodeller visades upp varav ett flertal aldrig tidigare hade visats i liknande sammanhang. Utställningen invigdes av Volvodirektören [[Gunnar Engellau]] och bland nyfikna besökare märktes Europamästaren i tungviktsboxning, [[Ingemar Johansson]].
Några av bilarna på utställningen
+
 
En Peugeot från 1897 - Äldst i samlingen. Utrustad med en tvåcylindrig vattenkyld motor placerad under baksätet. Den gav bilen hela 8 hästkrafter! Kedjedrift och bromsband i växellådan ingick liksom ett kylsystem rymmande 40 liter vatten. I stället för ratt hade bilen en stång med horisontell pinne.
+
= Några av bilarna på utställningen =
En Oldsmobile från 1902 - Utrustad med en encylindrig motor på 6-8 hästkrafter. Den var tvåväxlad och hade tre bromssystem.
+
 
En Ford från 1904 - Tvåcylindrig motor, fyra hästkrafter och plats för fyra personer. Motorn satt under förarsätet. På den plats där motorhuven normalt finns hittade man bensintanken.
+
*En Peugeot från 1897 - Äldst i samlingen. Utrustad med en tvåcylindrig vattenkyld motor placerad under baksätet. Den gav bilen hela 8 hästkrafter! Kedjedrift och bromsband i växellådan ingick liksom ett kylsystem rymmande 40 liter vatten. I stället för ratt hade bilen en stång med horisontell pinne.
En Krieger från 1905 - Byggd i Paris och använd som promenadvagn i Göteborg av familjen Seaton. Bilen hade två elmotorer (!) som fick kraft av batterier.
+
*En Oldsmobile från 1902 - Utrustad med en encylindrig motor på 6-8 hästkrafter. Den var tvåväxlad och hade tre bromssystem.
En Cadillac från 1906 - Kostade 750 dollar och såg ut som en kyrkvagn.
+
*En Ford från 1904 - Tvåcylindrig motor, fyra hästkrafter och plats för fyra personer. Motorn satt under förarsätet. På den plats där motorhuven normalt finns hittade man bensintanken.
En NAG från 1907 - Göteborgs första droska.
+
*En Krieger från 1905 - Byggd i Paris och använd som promenadvagn i Göteborg av familjen Seaton. Bilen hade två elmotorer (!) som fick kraft av batterier.
En Opel från 1908 - Kunde köra i hela 60 km/h!
+
*En Cadillac från 1906 - Kostade 750 dollar och såg ut som en kyrkvagn.
En Rolls Roys, modell Silver Ghost, från 1912 - Tillhörde göteborgsfamiljen Lithander. Sexcylindrig med dubbel tändning och med en cylindervolym på 7,4 liter. 65 hästkrafter.
+
*En NAG från 1907 - Göteborgs första droska.
En Sperber från 1912 - 4-cylindrig sidventilmotor på 18 hästkrafter. Fyra växlar med kedja i växellådan.  
+
*En Opel från 1908 - Kunde köra i hela 60 km/h!
En Scania Vabis cabriolet från 1912 – Med skinande blank träkaross. Användes som direktionsbil vid Stockholms bryggerier.
+
*En Rolls Roys, modell Silver Ghost, från 1912 - Tillhörde göteborgsfamiljen Lithander. Sexcylindrig med dubbel tändning och med en cylindervolym på 7,4 liter. 65 hästkrafter.
En Scania Vabis från 1916 - Ägdes av Pripp & Lyckholm och användes som direktionsvagn ända till 1930.  
+
*En Sperber från 1912 - 4-cylindrig sidventilmotor på 18 hästkrafter. Fyra växlar med kedja i växellådan.  
En Scania Vabis ambulansvagn från 1919 - Hade vunnit en rad skönhetstävlingar och körde så sent som 1958 sträckan Oslo-Frankfurt.
+
*En Scania Vabis cabriolet från 1912 – Med skinande blank träkaross. Användes som direktionsbil vid Stockholms bryggerier.
En Stoewer från 1904 - Det sista exemplaret i hela landet. Det tog ägaren tre år att restaurera bilen.
+
*En Scania Vabis från 1916 - Ägdes av Pripp & Lyckholm och användes som direktionsvagn ända till 1930.  
En Lincoln från 1927 – Vägde 2,5 ton. Motorn var en 90 hästars V8 med en topphastighet på 120 km/h. Detta exemplaret hade endast rullat 410 mil.
+
*En Scania Vabis ambulansvagn från 1919 - Hade vunnit en rad skönhetstävlingar och körde så sent som 1958 sträckan Oslo-Frankfurt.
En Volvo Amazon från april 1959 – Sprillans ny, direkt från fabriken. Ställdes upp bredvid en Volvo från 1926.
+
*En Stoewer från 1904 - Det sista exemplaret i hela landet. Det tog ägaren tre år att restaurera bilen.
 +
*En Lincoln från 1927 – Vägde 2,5 ton. Motorn var en 90 hästars V8 med en topphastighet på 120 km/h. Detta exemplaret hade endast rullat 410 mil.
 +
*En Volvo Amazon från april 1959 – Sprillans ny, direkt från fabriken. Ställdes upp bredvid en Volvo från 1926.

Nuvarande version från 7 juli 2019 kl. 12.26

Europamästaren i tungviktsboxning, Ingemar Johansson, besökte bilutställningen. Foto: Okänd

Farfars bil var en bilutställning som ägde rum i Konserthallen 25 april-18 maj 1959. På utställningen visades bilar från en svunnen tid upp, den äldsta byggd så tidigt som 1897.

Bilutställningen var ett samarbete mellan Liseberg, Pressens Rundtur och Industrimuseet i Göteborg. Ett 40-tal bilmodeller visades upp varav ett flertal aldrig tidigare hade visats i liknande sammanhang. Utställningen invigdes av Volvodirektören Gunnar Engellau och bland nyfikna besökare märktes Europamästaren i tungviktsboxning, Ingemar Johansson.

[redigera] Några av bilarna på utställningen

  • En Peugeot från 1897 - Äldst i samlingen. Utrustad med en tvåcylindrig vattenkyld motor placerad under baksätet. Den gav bilen hela 8 hästkrafter! Kedjedrift och bromsband i växellådan ingick liksom ett kylsystem rymmande 40 liter vatten. I stället för ratt hade bilen en stång med horisontell pinne.
  • En Oldsmobile från 1902 - Utrustad med en encylindrig motor på 6-8 hästkrafter. Den var tvåväxlad och hade tre bromssystem.
  • En Ford från 1904 - Tvåcylindrig motor, fyra hästkrafter och plats för fyra personer. Motorn satt under förarsätet. På den plats där motorhuven normalt finns hittade man bensintanken.
  • En Krieger från 1905 - Byggd i Paris och använd som promenadvagn i Göteborg av familjen Seaton. Bilen hade två elmotorer (!) som fick kraft av batterier.
  • En Cadillac från 1906 - Kostade 750 dollar och såg ut som en kyrkvagn.
  • En NAG från 1907 - Göteborgs första droska.
  • En Opel från 1908 - Kunde köra i hela 60 km/h!
  • En Rolls Roys, modell Silver Ghost, från 1912 - Tillhörde göteborgsfamiljen Lithander. Sexcylindrig med dubbel tändning och med en cylindervolym på 7,4 liter. 65 hästkrafter.
  • En Sperber från 1912 - 4-cylindrig sidventilmotor på 18 hästkrafter. Fyra växlar med kedja i växellådan.
  • En Scania Vabis cabriolet från 1912 – Med skinande blank träkaross. Användes som direktionsbil vid Stockholms bryggerier.
  • En Scania Vabis från 1916 - Ägdes av Pripp & Lyckholm och användes som direktionsvagn ända till 1930.
  • En Scania Vabis ambulansvagn från 1919 - Hade vunnit en rad skönhetstävlingar och körde så sent som 1958 sträckan Oslo-Frankfurt.
  • En Stoewer från 1904 - Det sista exemplaret i hela landet. Det tog ägaren tre år att restaurera bilen.
  • En Lincoln från 1927 – Vägde 2,5 ton. Motorn var en 90 hästars V8 med en topphastighet på 120 km/h. Detta exemplaret hade endast rullat 410 mil.
  • En Volvo Amazon från april 1959 – Sprillans ny, direkt från fabriken. Ställdes upp bredvid en Volvo från 1926.