Visningar
Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Farfars bil"

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med 'Farfars bil var en bilutställning som ägde rum i Konserthallen 25 april-18 maj 1959. På utställningen visades bilar från en svunnen tid upp, den äldsta byggd så...')

Versionen från 7 juli 2019 kl. 12.24

Farfars bil var en bilutställning som ägde rum i Konserthallen 25 april-18 maj 1959. På utställningen visades bilar från en svunnen tid upp, den äldsta byggd så tidigt som 1897. Bilutställningen var ett samarbete mellan Liseberg, Pressens Rundtur och Industrimuseet i Göteborg. Ett 40-tal bilmodeller visades upp varav ett flertal aldrig tidigare hade visats i liknande sammanhang. Utställningen invigdes av Volvodirektören Gunnar Engellau och bland nyfikna besökare märktes Europamästaren i tungviktsboxning, Ingemar Johansson. Några av bilarna på utställningen En Peugeot från 1897 - Äldst i samlingen. Utrustad med en tvåcylindrig vattenkyld motor placerad under baksätet. Den gav bilen hela 8 hästkrafter! Kedjedrift och bromsband i växellådan ingick liksom ett kylsystem rymmande 40 liter vatten. I stället för ratt hade bilen en stång med horisontell pinne. En Oldsmobile från 1902 - Utrustad med en encylindrig motor på 6-8 hästkrafter. Den var tvåväxlad och hade tre bromssystem. En Ford från 1904 - Tvåcylindrig motor, fyra hästkrafter och plats för fyra personer. Motorn satt under förarsätet. På den plats där motorhuven normalt finns hittade man bensintanken. En Krieger från 1905 - Byggd i Paris och använd som promenadvagn i Göteborg av familjen Seaton. Bilen hade två elmotorer (!) som fick kraft av batterier. En Cadillac från 1906 - Kostade 750 dollar och såg ut som en kyrkvagn. En NAG från 1907 - Göteborgs första droska. En Opel från 1908 - Kunde köra i hela 60 km/h! En Rolls Roys, modell Silver Ghost, från 1912 - Tillhörde göteborgsfamiljen Lithander. Sexcylindrig med dubbel tändning och med en cylindervolym på 7,4 liter. 65 hästkrafter. En Sperber från 1912 - 4-cylindrig sidventilmotor på 18 hästkrafter. Fyra växlar med kedja i växellådan. En Scania Vabis cabriolet från 1912 – Med skinande blank träkaross. Användes som direktionsbil vid Stockholms bryggerier. En Scania Vabis från 1916 - Ägdes av Pripp & Lyckholm och användes som direktionsvagn ända till 1930. En Scania Vabis ambulansvagn från 1919 - Hade vunnit en rad skönhetstävlingar och körde så sent som 1958 sträckan Oslo-Frankfurt. En Stoewer från 1904 - Det sista exemplaret i hela landet. Det tog ägaren tre år att restaurera bilen. En Lincoln från 1927 – Vägde 2,5 ton. Motorn var en 90 hästars V8 med en topphastighet på 120 km/h. Detta exemplaret hade endast rullat 410 mil. En Volvo Amazon från april 1959 – Sprillans ny, direkt från fabriken. Ställdes upp bredvid en Volvo från 1926.