Visningar
Åtgärder

Super 8

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Foto: Liseberg
Foto: Liseberg
Foto: Liseberg
Foto: Liseberg

1966-1979

Super 8 var en berg- och dalbana i stål som hade premiär 1966. Den var placerad där Cabarethallen tidigare fanns och där LisebergsLoopen och HangOver senare kom att stå.

”Den förnämsta attraktion som någonsin byggts för Sverige” – så beskrevs Super 8 när den presenterades våren 1966. Vår och vår förresten. I kalendern stod det april men bara tre dagar före premiären var Liseberg täckt i ett tjockt snölager.

Cirka 2 miljoner kronor kostade den. Till skillnad mot Berg- och dalbanan var Super 8 byggd i stål. Den var öppen, med fri in- och utsyn, och saknade dessutom förare.

Super 8 tillverkades i Tyskland av den legendariske bergbanetillverkaren Anton Schwarzkopf. Att den var tysk gick inte att ta miste på. Bilarna, som hade plats för fyra passagerare, var alla av märket Audi. Och inte var det några plastiga kopior. Allt var originaldelar.

Super 8 var utrustad med ett nytt helautomatiskt bromssystem som innebar att om någon av bilarna råkade ut för ett missöde så stannade övriga bilar automatiskt. Och trots de snäva kurvorna kunde bilarna inte spåra ur. Det fanns varken säkerhetsbälte eller spärrar för passagerarna – men det gick bra ändå!

Under sina 14 säsonger var Super 8 en publikfavorit och historiskt sett är den en av Lisebergs mest klassiska attraktioner. 1979 monterades banan ner och såldes till Holland. 1980 presenterades ersättaren – LisebergsLoopen.

Kuriosa

  • Originalnamnet var Super Eight Cyklon och banan är ihågkommen som Super 8. Men faktum är att den kallades Skyliner i början.
  • Tanken var att placera attraktionen uppe på berget. Men för att folk enkelt skulle kunna ta sig dit krävdes en rulltrappa eller liknande. Den kostnaden ansågs för stor så därför byggdes banan nere i parken.
  • Banans nordvästra del kom att göra intrång på ett område där en framtida entré till Liseberg var planerad. Tanken var att inom 5-10 år bygga entrén från en förbindelseväg utmed Mölndalsån.
  • Samma år som Super 8 presenterades på Liseberg hade systerbanan Radar premiär på Gröna Lund.

Fakta

Originalnamn: Super Eight Cyclon

Tillverkare: Anton Schwarzkopf

Banans längd: 550 m

Attraktionens längd: 65 m

Attraktionens bredd: 23 m

Attraktionens höjd: 18 m

Maxhastighet: Cirka 50 km/h

Kapacitet: 1000 passagerare/timme