Visningar
Åtgärder

Spöktåget

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Spöktåget i början av 1930-talet. Foto: Liseberg

1932-1936, 1949 och 1956-1957

Spöktåget var, som namnet antyder, en attraktion där passagerarna åkte tåg genom en värld fylld av spöken, skelett, troll och liknande hemskheter. Det första Spöktåget hade premiär 1932 och sista åkturen gjordes 1958.

1932-1936

I juni 1932 träffades en överenskommelse mellan Liseberg och Sala Karusellfabrik om att sätta upp ett Spöktåg på Karusellplatsen, i närheten av Polketten och Cabarethallen. Därmed inleddes den snåriga sagan och Spöktåget och Blå Tåget. För det ska direkt sägas att följetongen Spöktåget/Blå tåget är en minst sagt klurig historia. Vid flera tillfällen bytte attraktionen både namn, från det ena till det andra, såväl som utseende.

Första året, 1932, drev Liseberg Spöktåget tillsammans med nyss nämnda Sala Karusellfabrik. De två följande åren hyrde Liseberg attraktionen av herr Hans Sturm. 1935 köpte Liseberg slutligen Spöktåget av Wilhelm Moberg i Borlänge, som i sin tur hade köpt det av herr Sturm. Moberg ska inte förväxlas med författaren med samma namn. 1936, Spöktågets sista år på ett bra tag, hyrdes attraktionen av Ernst Bauer, samma man som ansvarade för Utställningsteatern 1923.

På hösten 1936 reste Lisebergs inspektör Hardy Johansson till Tivoli i Köpenhamn för att bland annat studera attraktionen Blå Tåget. I januari 1937 beslutades att Spöktåget skulle byggas om och byta namn till just Blå Tåget. Bortsett från ett kort inhopp 1949 dröjde det 20 år innan Spöktåget var tillbaka i parken.

1949

Det korta inhoppet? 1949 byggdes på kort tid ett provisoriskt spöktåg som ersatte det nedbrunna Blå Tåget. Banan var 180 meter lång, 60 meter längre än Blå Tågets. Detta spöktåg ersattes redan 1950 av nya Blå Tåget.

1956-1957

Sex år senare, 1956, byggdes Blå Tåget om och bytte namn till, just det – Spöktåget. ”Fasaden blir förvandlad till ett enda stort lokomotiv med skorstenar, hjul och allt. I ö:et på Spökhuset blir det en klocka, däröver en skeppsklocka som kommer att klämta varje halv- och heltimme samtidigt som lustiga figurer kommer att visa sig” skrev Göteborgs-Posten inför premiären 1956.

1958 var det dags för nästa ombyggnation. Den här gången förvandlades Spöktåget till Spökslottet och därmed var sagan om Spöktåget slut, för efter Spökslottet följde ännu en era av Blå Tåget.