Visningar
Åtgärder

Raketbanan

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Raketbanan, 1938 års stora attraktionsnyhet. Till höger skymtar taket till Tyrolerhallen, restaurangen som senare kom att heta Tyrolen. Foto: Liseberg

1938-1941

”Jag har en gång spått att Lindholm ska bli nöjespappa på planeten Venus. Nu har han tagit ett stort steg i denna riktning genom att inrätta en raketbana till månen.”

Uttalandet gjordes av Stadsfullmäktiges första vice ordförande, doktor Olof Forselius i samband med pressvisningen 1938. Förövrigt samma man som gav namn åt Dr Forselius Gata i Göteborg.

Lisebergs VD Herman Lindholm hade inför året utlovat en raketbana, som han beskrev som ”en resa till månen” (faktum var att attraktionens originalnamn var ”resan till månen”). Det var Lindholm och styrelsekollegan Erik Bergendahl som hittade Raketbanan när de besökte den tyska nöjesparken Hamburger Dom vintern 1936.

1938 var behovet av en spektakulär attraktionsnyhet stort på Liseberg. Det var därför en mycket nöjd Herman Lindholm som presenterade Raketbanan.

– Det är en av senare tiders nöjsammaste förströelser och inte så litet sensationell, sa han.

Raketbanan hade torpedformade vagnar och en hastighet som beskrevs som svindlande. Attraktionen hann dock inte bli klar till premiärdagen utan körde sina första passagerare drygt två veckor senare.

”Alla de som åkte tycktes vara belåtna med att uppleva fartens tjusning. Den är trevligt dekorerad och har tydligen förutsättningar att slå an” skrev Ny Tid den 18 maj, dagen efter jungfrufärden.

Raketbanan togs bort efter säsongen 1941. Den ersattes av Mont Blanc.

Fakta

Leverantör: Friedrich Heyn, Neustadt

Beräknad kostnad: 25 000 kronor (inkl. frakt, tull och montering)

Plats: Attraktionsplatsen söder om Tyrolerhallen (senare Tyrolen)