Visningar
Åtgärder

Radiobilarna

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Lisebergs VD Herman Lindholm premiäråker Radiobilarna på pressvisningen 1927. Foto: Kamerareportage
Dags för service! Året är 1941. Foto: Kamerareportage
Ett äldre Mölndals-par åker Radiobilarna 1942. Foto: Kamerareportage
Attraktionsförarna Arne André och Bertil Olsson ser till att alla sitter säkert i bilarna. Foto: Kamerareportage
Radiobilarna 1951. Till vänster sitter Ethel Ellberg, Fröken Göteborg det året. Foto: Liseberg
Bilarna som fanns på 1970- och 80-talet. Foto: Liseberg
Volvobilarna som presenterades 1997. Foto: Liseberg
Den senaste uppsättningen radiobilar som kom 2010. Foto: Stefan Karlberg

1927-

Radiobilarna hade premiär redan 1927. Det är med andra ord den attraktion som funnits längst på Liseberg. Radiobilarna har bytt både skepnad och plats vid ett flertal tillfällen men har än idag samma dragningskraft som i slutet av 1920-talet.

Innehåll

Bakgrund

Egentligen ville Lisebergs ledning köpa The Whip, men när den inte var tillgänglig föll valet på en radiobilbana. Avtal slöts med den danske direktören Alfred Neble som svarade för driften av Radiobilarna fram till sin död i början av 1930-talet.

”På tal om bilsensationer så har på backen intill Lustiga Huset installerats något som heter Radiobilarna. Där går det an för dem som äro roade att köra bil huller om buller och hur man vill. Kollisionernas stötar lindras av gummiskydd och ett kontaktnät i taket svarar för att maskinerna aldrig får stopp” skrev Göteborgs-Posten några veckor innan premiären 1927.

Premiären

Radiobilarna hade premiär klockan sju på kvällen den 12 maj 1927. Attraktionen blev en omedelbar succé.

”Det stod genast klart att berg- och dalbanan fått en farlig konkurrent i radiobilen, som logerar mitt emot. Runt denna var det konstant kö, och det är svårt att avgöra vilka som hade roligast, de som sågo på eller de som prövade den fartfyllda färden” skev en tidning dagen efter premiären.

Placering i parken

Efter Alfred Nebles död köpte Liseberg Radiobilarna för 5 000 kr. Attraktionen blev kvar intill Bergbanan och Lustiga Huset i sex år men inför säsongen 1933 flyttades den för att ge plats åt den nya Ljudfilmsanläggningen och Lilla Friluftsscenen. Radiobilarnas nya hem blev på gården framför Cabarethallen.

Cabarethallen fick senare ge plats åt Super 8 (1966), som i sin tur ersattes av LisebergsLoopen (1980). Men Radiobilarna, de stod kvar på samma plats under alla dessa år. Först hösten 1987 var det dags för nästa flytt, denna gång för att ge plats åt 1988 års stora nyhet Storgatan, Sverige. Den gången gick flyttkalaset till Å Andra Sidan, öster om Mölndalsån. Där blev den kvar till säsongen 1998 då Polketten och Radiobilarna bytte plats. Sedan dess återfinns attraktionen i parkens centrala delar.

Milstolpar

1927: Radiobilarna har premiär den 12 maj och gör stor succé.

1933: Radiobilarna flyttas från södra gården till platsen framför Cabarethallen. I samband med flytten byggs attraktionen om till en åttakantig byggnad vars tak pryds av den gamla Flygkarusellen.

1937: Bilarna, som hängt med de senaste tio åren, anses vara omoderna. Tolv nya bilar köps av Bröderna Steffensen i Köpenhamn.

1950: Återigen dags för en ny uppsättning bilar. Men till en början förhindras import av dessa från den engelska firma Lang Wheels Ltd eftersom både Valutakontoret och Statens Handelskommission avslår Lisebergs begäran om valuta. Det hela slutar med att Lang Wheels godkänner att Liseberg tillverkar de 18 bilarna i Sverige efter firmans ritningar. I samma veva byggs banan om och utvidgas.

1956: Radiobilbanan får en mast på taket, designad av Knut Irwe, konstnären som målade berg- och dalbanan samma år. Efter säsongen målas attraktionen om för att göra den mer tilltalande.

1961: För tredje gången är det dags att byta bilar och ännu en gång byggs banan om. 25 splitter nya, färggranna, bekväma och säkrare vrålåk köps från den tyska firman Gebrüder IHLE i Bruschsal. Bilarna körs omkring i en spegelsmyckad åkhall som är större än tidigare.

1970: Radiobilbanan är helt försliten och måste ständigt repareras. Dessutom är det återigen dags att köpa nya bilar. Sagt och gjort, banan rivs och efter ritningar av Tivolis designer Simon Henningsen byggs en ny som placeras på samma plats som tidigare. Den nya banan är 34 meter lång, 22,5 meter bred och till den köps 30 nya bilar.

1988: Den 18 år gamla radiobilbanan rivs i samband med bygget av Storgatan, Sverige. En ny bana köps som placeras Å Andra Sidan, där Cinema 180° fanns tidigare.

1997: Återigen dags för nya bilar, i form av Volvobilar av äldre modell.

1998: Radiobilarna och Polketten byter plats.

2010: Det senaste bilbytet, det sjunde i ordningen sedan starten 1927. Den här gången är bilarna målade som polisbilar eller prydda med olika radiostationers logotyp.