Visningar
Åtgärder

Radiobåtarna

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Premiäråret 1931. Attraktionen blev direkt mycket populär. Foto: Liseberg
Pressvisningen 1935. I den vänstra båten sitter Göteborgs polismästare Ernst Fontell, en ständigt återkommande gäst på dessa pressvisningar. Foto: Kamerareportage
Lisebergs inspektör Hardy Johansson (till vänster) och en kollega testkör båtarna med karbid i Mölndalsån 1941. Foto: Kamerareportage

1931-1954

Radiobåtarna, även kallad Motorbåtarna, var en av nyheterna i den nya södra gården som presenterades 1931. Attraktionen låg mellan Berg- och dalbanan och Spegelhallen.

Banan, vars väggar och botten var täckt med zinkplåt, var 100 meter lång, 5 meter bred och 60 centimeter djup. Båtarna köptes från England, drevs med en tvåtakts bensinmotor och var enligt uppgift både lättmanövrerade och sjösäkra.

”Här kan man för en billig penning träna sig till motorbåtsterrorist, vilket tillgår på så sätt, att man placerar sig i ett plattbottnat fartyg, försett med motor, fattar i ratten, trampar ned pedalen, varefter man rusar fram över vattenytan. På ett sådant nöje kan man lägga hela sin förmögenhet. Var säker på att det inte kommer att saknas passagerare i båtarna” skrev Göteborgs-Tidningen på premiärdagen 1931.

Den 3 september 1939 stängdes Radiobåtarna och attraktionen var inte i bruk under hela 1940. Anledningen var bensinransoneringen som rådde under andra världskriget. Först planerade man att driva båtarna med el och senare med acetylen, men i det sistnämnda fallet sa bränslekommissionen nej. Tillslut lyckades man driva dem med karbid och attraktionen kunde öppna igen 1941, dock med lägre hastighet på båtarna. 1946 drevs båtarna återigen med bensin.

Säsongen 1948 körde man med splitter nya båtar och 1951 fick Radiobåtarna en ny inramning. ”Den gamla motorbåtsbassängen känner ingen igen längre. Runt den har vuxit upp en pittoresk stad, vars krokiga och branta backar klättrar ända upp på berg- och dalbanan” skrev Göteborgs-Posten inför premiären det året.

På hösten 1954 fylldes banan igen. Ännu en gång skulle Lisebergs södra område göras om och det innebar slutet för Radiobåtarna och övriga byggnader i den delen av nöjesfältet. Så sent som i januari 1954 fanns visserligen planer på att reparera banan och använda den i ytterligare två år, men så blev inte fallet. På platsen där Radiobåtarna hade funnits byggdes ett polisvaktkontor och snabbmatserveringen American Bar.

Fakta

Banans längd: 100 meter

Bredd: 5 meter

Djup: 60 centimeter

Plats: Södra gården, mellan Bergbanan och Lustiga Huset