Visningar
Åtgärder

Racerbanan

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Fröken Göteborg 1951, Ethel Ellberg, testar en av bilarna i den nya Racerbanan. Foto: Liseberg
Foto: Liseberg
Foto: Liseberg

1951-1972

Racerbanan var en bilbana som hade premiär 1951. Den var placerad i övre parken.

Från början var det tänkt att Racerbanan, eller Corzobanan som dess arbetsnamn var, skulle placeras på södra gården, men snart kom Lisebergsledningen fram till att den borde placeras på en ny attraktionsplats i övre parken, i närheten av Stora Pariserhjulet.

Bilarna köptes av den engelska firman Lang Wheels Ltd som var kända för bästa tänkbara kvalitet. En bil kostade 3 500 kronor.

”Främst får man väl nämna den nya racerbanan uppe i södra delen av parken, som bör bli något av en sensation för fartsugna göteborgare” skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning när den nya attraktionen presenterades 1951.

1962 köptes 24 nya bilar från Tyskland. Det var kopior av riktiga sportvagnar och kunde köra i 50 km/h.

– Om vi vågar släppa på så mycket ström, sa Lisebergs verkställande direktör Einar Ekström.

5 000 kronor gick varje vrålåk på, ungefär vad en vanlig småbil kostade på den tiden.

”Runt banan med racerbilar samlades snart en skara unga gossar, som sakkunnigt kommenterade bilarnas prestanda” skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning efter premiärdagen 1962.

Racerbanan fanns i övre parken i 22 säsonger. Det kunde faktiskt blivit kvar ännu längre. Hösten 1970 konstaterades att attraktionen var sliten och måste ersättas av en ny. Kostnaderna för att bygga nytt var dock för höga så i stället investerades en mindre summa pengar på att rusta upp banan. Planerna på en ny Racerbana fick vila till jubileumssäsongen 1973.

Men det byggdes aldrig någon ny Racerbana. Hösten 1972 revs attraktionen för att ge plats åt Pariserhjulet. Hjulet, som flyttades från södra området för att skapa utrymme för storsatsningen FlumeRide.