Visningar
Åtgärder

Parkexpressen

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Parexpressen demonstreras för pressen och andra specialinbjudna gäster inför premiären 1946. I bakgrunden syns Bergbanan. Foto: Kamerareportage
Parkexpressen fotograferad 1949. Samma år som en av olyckorna inträffade. Foto: Liseberg

1946-1951 och 1964-?

Parkexpressen var ett sightseeingtåg som fanns på Liseberg under två olika perioder. Det första tåget hade premiär 1946, det andra 1964.

1946

Av Parkexpressen årgång 1946 kan berättas att det i Lisebergs Dagens Program benämns DLB, Den Lilla Banan. Loket, som i själva verket var en förklädd traktor, drog de fyra vagnarna (med plats för sex passagerare vardera) från stationen i närheten av Lisebergteatern upp genom övre parken till utsiktsplatsen vid Lisebergsfyren på berget.

Den första Parkexpressen fanns på Liseberg t.o.m. sommaren 1951 då en allvarlig olycka inträffade. Efter olyckan togs den bort.

1964

1964 gjorde Parkexpressen comeback. Under eftermiddagarna, när publiktillströmningen inte var så stark, körde tåget från Huvudentrén bort till södra området. På kvällarna lade man om turerna och körde upp till naturområdet i övre parken.

I slutet av 1968 såldes Parkexpressen till Eskilstuna. Tåget hade då varit magasinerat på Liseberg i ett antal år.

Olyckor

  • Lördagen den 21 maj 1949 inträffade den första olyckan i Parkexpressen. Tåget välte i den så kallade Burmabacken som går från Lisebergsteatern vidare upp på berget. Sex personer, två barn och fyra vuxna, skadades varav en fördes till sjukhus.
  • Den 19 augusti 1951 välte en vagn och åtta personer, tre vuxna och fem barn, fördes till sjukhus. En pojke lades in på Barnsjukhuset för observation. Enligt Göteborgs-Tidningen visade polisrapporten att föraren av Parkexpressen drack nära en liter sprit dagen innan olyckan och att hans alkoholpromille på olycksdagen var 1,75.