Visningar
Åtgärder

Pariserhjulet (1967)

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Pariserhjulet den andra sommaren, 1968. Till vänster syns Veckans Revy och framför hjulet ligger Meteor. Foto: Liseberg
Pariserhjulet fotograferat 2008. Foto: Stefan Karlberg, Liseberg
Utsikt över 1970-talets Liseberg. Foto: Liseberg
1987 - 20 år i parken. Foto: Liseberg

1967-2015

Under våren 1967 började nyheten spridas i pressen. Liseberg skulle få ett nytt pariserhjul. Inte vilket som helst utan världens största moderna hjul!

Med en höjd på drygt 30 meter och en diamater på 25 meter ansågs det nya hjulet vara världens största moderna pariserhjul. Tvåa på listan var det cirka 25 meter höga hjul som samma år restes på världsutställingen i Montreal.

– Det nya hjulet blir den hittills kostbaraste attraktionen vi installerar på Liseberg. I vår kommer vi att placera det invid Veckans Revy. Avsikten är emellertid att senare flytta jättehjulet till nöjesparkens högsta punkt. Detta fordrar dock en hel del specialarrangemang, bland annat rulltrappor, och det hinner vi helt enkelt inte med till den här säsongen, sa Lisebergs VD Olof Calderon inför säsongstarten 1967.

Invigningen blev försenad. Bygget i sydtyska Augsburg och leverensen upp till Sverige drog ut på tiden så till pressvisningen kunde Calderon bara visa en bild på hjulet.

Först söndagen den 19 juni 1967 invigdes attraktionen, med duvor, musik och högtidligt tal. Det utlovades även ett regn av blommor från luften. Och blommor regnade – men de flesta hamnade utanför Lisebergsområdet.

Hösten 1972 inleddes den planerade flytten till övre parken (i samband med bygget av FlumeRide). Racerbanan revs och gav plats för Pariserhjulet som sedan snurrade där uppe i ytterligare fem decennier.

I samband med SKF:s 75-årsjubileum 1982 byggdes Pariserhjulet om till ett stort kullager med SKF:s logotyp på hjulets båda sidor. Samarbetsavtalet mellan kullagerfabriken och Liseberg var inledningsvis på tre år men både kullagerdesign och logotyp kom att bli ett permanent inslag på hjulet.

Kuriosa

  • I samband med invigningen utlyste GT en namntävling. Namnet Pariserhjulet var nämligen inte passande – Liseberg hade ingen anknytning till den franska huvudstaden (vilket uppenbarligen inte var ett problem med de tidigare pariserhjulen). Det vinnande namnförslaget blev Högfärden, men detta namn kom aldrig att användas. Förslagslämnaren fick dock sin belöning.
  • Till en början roterade gondolerna runt sin egen axel. Detta upphörde på 1980-talet.
  • Först sa Stadsbyggnadskontoret nej till att placera hjulet på bergsplatån norr om Veckans Revy. Där kunde det störa närliggande bostadsbebyggelse. Sedan sa polisen nej, av säkerhetsskäl, till att ställa det på Paratroopens plats mitt på södra området. Tillslut godkände ändå Stadsbyggnadskontoret den ursprungliga placeringen, förutsatt att belysningen på hjulet ändrades.

Fakta

Originalnamn: Riesenrad

Attraktionstyp: Pariserhjul

Tillverkare: Anton Schwarzkopf, Tyskland

Plats: I södra området, på bergsplatån norr om Veckans Revy (1967-1972). I övre parken (1973-).