Visningar
Åtgärder

Nätet

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Titta In 2, där Nätet fanns, låg granne med Titta In 1 (till vänster). I den lokalen huserade Åbergs Museum där Lasse Åberg visade upp delar av sin berömda och mycket omfattande Musse Pigg-samling. Till höger om Nätet ligger Stora Scenen. Foto: Liseberg
Några av datorerna, som var kraftfulla för sin tid. Bildskärmarna var såklart "tjocka". Foto: Liseberg
1997 hade Internet- och datoranvändandet ökat något jämfört med 1996. 10 % av Sveriges befolkning hade då Internet hemma medan 30 % hade tillgång till en dator i hemmet. Statistiken gäller barn över 12 år. Foto: Liseberg

1996-1997

Nätet var en upplevelseattraktion som Liseberg skapade i samarbete med Telia. Den ”vände sig till den breda allmänheten” och visade nyttan med Internet och Virtual Reality. ”Edutainment” stod i fokus – alltså utbildning genom underhållning.

Om attraktionen

Nätet lanserades 1996. På den tiden hade endast 5 % av Sveriges befolkning internetuppkoppling hemma och 27 % hade tillgång till en dator i hemmet.

Nätet låg i Titta In 2, utställningslokalen intill Stora Scenen, och innehöll bland annat 20 datorer med Internetuppkoppling, multimedia och en spektakulär Virtual Reality-anläggning med 3D-stereo. Det fanns även fem ämnesrelaterade stationer som gav en översiktlig bild av nyttan med Internet. En användes till exempel för att skicka och ta emot elektroniska brev medan två användes till videokonferenser.

I lokalen arbetade tre personer. Två som gav vägledning och utbildade gästerna och en som arbetade i Telias servicebutik. I butiken kunde man bland annat köpa internetabonnemang och det senaste inom CD-ROM.

Tidningarnas Telegrambyrå (TT) skrev att ”nöjesfältsbesökaren ska kunna parkera sig framför en av de 20 datorerna och för 30 kronor få sig 30 minuters surfning på nätet till livs, guidad av grönklädda experter om man så vill.”

Nätet återkom även 1997. Fast då fick gästerna surfa gratis, vilket resulterade i en mycket välbesökt utställningslokal.

Kuriosa

  • Nätet var ett av tre namnförslag på attraktionen. De övriga var Login och Änter (där bokstaven ä, i likhet med loggan till Nätet, var utformad som @ med två prickar över.
  • På pressvisningen 1996 visades bland annat en förhandsvisning av 1997 års stora nyhet Kållerado i Virtual Reality.

Fakta

Öppettider: Vardagar 16-22, lördagar 13-23, söndagar 13-21.

Surfkostnad: 30 kr för 30 minuter (1996), gratis (1997).

Utrustning: 20 stycken Pentium 100 MHz, 850/16, 17 tums multimedia-bildskärm.

Säkerhet: Mjukvara fanns installerad för att förhindra besökarna från att hitta ”olämplig information”.

Virtual reality: Presenterades tillsammans med Prosolvia Clarus AB.

Teliashopen: Här såldes telefonkort, internetabonnemang, CD-ROM-produkter m.m.

Innehåll: Applikationer som visades upp var...

  • E-mail
  • World Wide Web
  • Java, VRML, Shockwave
  • Videokonferens (CUSeeMe)
  • Multimediaprodukter
  • Virtual Reality (Industri- och nöjesapplikationer)

Design: Inredningen med inspiration från 1950-talet skapades av David Schofield.

Leverantörer: Innovative Media (World Wide Web-miljön) och REAB Radar Electronics (datorer serverutrustning m.m.).