Visningar
Åtgärder

Lisebergbanan

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Lisebergbanan når 65 meter över havet vid sin högsta punkt. Foto: Stefan Karlberg
1987, enda året då Lisebergbanan och Gamla Bergbanan fanns samtidigt. Foto: Kamerareportage
Kommunikationsministern Sven Hulterström klipper bandet på premiärdagen den 25 april 1987. Foto: Liseberg

1987-

Lisebergbanan presenterades som Europas största och längsta berg- och dalbana 1987. Idag är den varken störst eller längst men fortfarande oerhört populär. Varje år är den en av Lisebergs mest åkta attraktioner.

Innehåll

Attraktionen

Lisebergbanan är specialdesignad för Liseberg. Den är drygt 1,3 kilometer lång, tar knappt tre minuter att åka och har en topphastighet på 80 km/h. Entréfunktionen är utformad som en svensk järnvägsstation från början av 1900-talet med järnvägsrestaurang, vänthall och perronger.

Bakgrund

Klassikern Gamla Bergbanan fanns redan i parken och sedan 1980 hade folk roats av sensationen LisebergsLoopen. Men på Liseberg smiddes planer på något ännu bättre. Och längre. Och snabbare! Under säsongen 1983 började planerna på den nya banan att ta form. Lisebergs ledning räknade med att Gamla Bergbanan skulle vara i bruk över sommaren 1986 och att den skulle ersättas av en ny bergbana året efter (i slutändan överlevde Gamla Bergbanan även sommaren 1987).

Man undersökte om det var möjligt att bygga banan på det då outnyttjade bergsområdet i parken. Tanken var en familjebana som skulle följa bergets utformning. I anslutning till bergbanans station skulle en ny restaurang byggas, kallad Järnvägsrestaurangen. För att få plats med den revs Bengtas Café som hade funnits på Liseberg sedan 1924.

Premiären

Lisebergbanan invigdes den 25 april 1987. Dåvarande kommunikationsministern Sven Hulterström klippte det blågula bandet, ackompanjerad av både tal och salut. I det första tåget åkte, bland många hedersgäster, banans konstruktör Anton Schwarzkopf och tillverkaren Josef Zierer. Trycket från gäster som ville åka blev så stort att parken fick hållas öppen en timme extra på kvällen. Publiksiffran överskred alla förväntningar. Över 50 000 människor besökte Liseberg den dagen – nytt rekord för en premiär.

Lisebergbanan kostade cirka 55 miljoner kronor att bygga, tveklöst den största investeringen i Lisebergs då 64-åriga historia. Men så var den också högst, längst och häftigast i Europa!

Olyckor

  • Under premiärsommaren 1987 krockade två tåg inne på stationen sedan det inkommande tåget inte fick stopp. Tre personer fick lindriga skador vid kollisionen. Orsaken till olyckan var att det bildades en film på bromsklossarna.
  • Den 15 juli 2006 skadades 21 personer då ett tåg halkade bakåt i första uppförsbacken och kolliderade med ett tåg inne på stationen. Olyckan berodde på ett brott på kedjan som drar tåget upp för backen. Lisebergbanan hölls stängd till mitten av augusti medan utredningen pågick.

Hög ljudnivå

Ljudnivån ansågs vara för hög under våren och sommaren 1987. Boende på Södra Vägen klagade hos Miljö- och hälsoskyddsnämnden som uppmanade Liseberg att lösa problemet senast i augusti månad. Leverantören vidtog åtgärder för att minska ljudnivån, vilket löstes genom att använda mjukare hjul.

Fakta

Tillverkning

Tillverkare: Zierer Karussell und Fahrzeugfabrik, Västtyskland

Konstruktion: Anton Schwarzkopf, Västtyskland

Beräkningar: Werner Stengel, Västtyskland

Tillverkarens beteckning: Speed Racer

Attraktionstyp: Specialdesignad bergbana av stål

Teknisk data

Höjd: 45 meter

Banans längd: 1 340 m

Spårvidd: 800 mm

Uppdragets längd: 65 m

Högsta G-kraft (positiv): 3G

Maximal hastighet: 80 km/h

Max. lutningsvinkel längsgående: 36 grader

Max. lutningsvinkel tvärgående: 85 grader

Kapacitet

Typ av åkdon: Tåg

Antal tåg: 5 stycken á 22 passagerare

Passagerare totalt: 110

Vagnar per tåg: 11

Tåglängd: 14 m

Tågvikt: 5 950 kg

Åktid: 02:50 min

Kapacitet: 2 000 åkande/timme