Visningar
Åtgärder

Kälkbacken

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Parkkartan från 1923 visar att Kälkbacken låg på höjden ovanför Hasselblads restaurant (som långt senare blev Tyrolen).
Det är ont om bilder på Kälkbacken. Men kanske är det delar av attraktionen som vi ser längst ner i bild. Framför den ser vi Berg- och dalbanan. Tack till Peter Okrasinski för bilden. Foto: Okänd
Annons från hösten 1928 då Kälkbacken var till försäljning. Den såldes så småningom för 110 kronor.

1923-1924

Kälkbacken var en attraktion som hade premiär 1923. Den var i bruk även 1924 innan den stängdes för gott.

Innan Jubileumsutställningens Nöjesfält byggdes fanns enligt uppgift Göteborgs bästa kälkbacke på Lisebergs sluttningar. Om det räckte som inspiration till att bygga en sommarvariant låter vi vara osagt, oavsett vilket fanns en sådan på nöjesfältet.

Kälkbacken var en av de attraktioner som blev klar sist. Först den 7 juli var det premiär för allmänheten (nöjesfältet öppnade den 8 maj). Backen låg i övre parken, ovanför Hasselblads restaurant (som blev Tyrolen 1971).

Den grönmålade backen var täckt med stearin och de tio kälkarna rymde fyra passagerare vardera. Vid sidan av backen fanns en anordning bestående av en kätting med krokar som transporterade tomma kälkar upp till toppen efter åkturen.

Göteborgs-Posten var på plats vid pressvisningen och skrev så här om åkupplevelsen:

”Bekantskapen med det nya fortskaffningsmedlet var enbart angenäm. En stor bred kälke, som absolut ej kunde välta, placerades på såpsmorda skenor, i vilka den för ytterligare säkerhets skull är inbyggd, och så bar det iväg med oss utför branten. Farten blev ganska stor, men glidningen var lugn och angenäm. Av allt att döma får nöjesfältet i kälkåkningen en ny attraktion, som kommer att konkurrera med Berg- och dalbanan och Lustiga Huset om publikens ynnest.”

Intresset var stort när Kälkbacken öppnade lördagen den 7 juli 1923. Mycket större än beräknat.

”Det blev omedelbart en lång kö framför biljettförsäljningen, och denna måste avbrytas ett par gånger, emedan det blev kö också uppe vid kälkbackens startplats”, skrev Göteborgs-Posten på öppningsdagen. Till råga på allt fungerade inte uppdragningsanordningen på ett tillfredsställande sätt vilket gjorde att folk fick vänta ännu längre.

De tekniska problemen höll sedan i sig under säsongen. Krokarna tappade taget om kälkarna vilket gjorde att de störtade bakåt och krockade med den efterföljande. Strulet gjorde att Kälkbacken hölls stängd under perioder.

Kälkbacken var i bruk även 1924 innan den stängde för gott. Sedan dröjde det till 1928 innan den såldes. Köparen, som hette Bäckström, fick hela attraktionen för 110 kronor.