Visningar
Åtgärder

Helix

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg

2014-

Innehåll

Om attraktionen

Helix är utan konkurrens Lisebergs största attraktionssatsning någonsin. Med en prislapp på 240 miljoner kronor och en byggtid på cirka ett och ett halvt år är Helix en rekordinvestering. Resultatet är en 1,38 km lång berg- och dalbana som innehåller alla de element som en berg- och dalbanefinsmakare kan önska sig. Åkturen har två accelerationszoner och tågen kommer upp i en hastighet av 100 km/tim. Längs vägen är passagerna upp och ner sju gånger, och det bjuds på bland annat en Pretzel loop, en Zero-g-roll, en Heartline roll, en inverterad Tophat och flera S-kurvor.

– Helix är en berg- och dalbana med extra allt! Den är inte högst, längst eller snabbast i världen, men den bjuder på den perfekta åkupplevelsen, sa Lisebergs VD Andreas Andersen inför premiären.

Intresset för att få åka den färdiga berg- och dalbanan var så stort att de internationella organisationerna för berg- och dalbaneentusiaster stod på kö för att boka resor till Liseberg. Under pressvisningen av Helix var 109 entusiaster från European Coaster Club på plats.

Helix fick ett fantastiskt mottagande med idel toppbetyg från både press och gäster.

Europas bästa nya åkattraktion

I september 2014 utsågs Helix till Europas bästa nya attraktion. I konkurrens med 200 nya attraktioner vann Helix första priset European Star Award 2014.

Priset European Star Award delas ut av en av de ledande branschtidningarna, Kirmes Park Revue. I konkurrens med 200 nyheter i hela Europa, bland annat storsatsningar som Arthur i tyska Europa-Park och Ratatouille på Disneyland Studios Paris, kammade Helix hem förstaplatsen.

Lisebergs VD Andreas Andersen var den som fick ta emot priset.

– Det är ett erkännande. Vi hade som mål att bygga en av världens bästa berg- och dalbanor och priset bekräftar att det vi åstadkommit är riktigt, riktigt bra. Det här är Helix första utmärkelse, men förhoppningsvis inte den sista, sa han.

Helixkampanjen internationellt prisad

I hård konkurrens med branschkollegor från hela världen belönades Liseberg med första pris för den integrerade kampanj som gjordes för att lansera Helix. Utmärkelsen, The Brass Ring Award, delades ut i Orlando, USA, den 19 november under branschmässan IAAPA Attractions Expo.

Lanseringen av Helix, med kampanjkonceptet The Next Level, hade flera mål. Dels att få fler gäster att besöka nöjesparken och att sälja fler åkprodukter, dels att sätta Liseberg och Helix på nöjesparkernas världskarta. Samtliga mål uppfylldes.

Den kommunikativa målgruppen var ungdomar mellan 13 och 24 år. Det är en generation som spenderar mycket tid på onlinespel och tanken med kampanjen var att möta dem i deras värld, för att sedan locka ut dem i den verkliga världen.

– Kampanjen är en kärleksförklaring till dagens ungdom, men också till de föräldrar som tycker att deras barn spenderar för mycket tid online, sa Lisebergs marknadschef Robert Arvidsson i samband med prisutdelningen. Spel är en sorts verklighetsflykt, en värld där allt är större, bättre och häftigare. Men Helix är ännu mer. Helix är nästa nivå av upplevelse.

Kampanjen använde en mix av olika kommunikationsdiscipliner, kanaler och språkrör och – inte minst – Lisebergs vd Andreas Andersen och hans genuina kärlek till berg- och dalbanor. Kampanjen fick också stor social spridning, bland annat i form av You Tube-fenomenet PewDiePie’s virtuella Oculus Rift-åktur av Helix.

Fakta

Topphastighet: 100 km/h

Höjdskillnad: 52 m

Banans längd: 1,38 km

Åktid: 2 min och 10 sek

Launcher (Acceleration): 2 st

G-krafter: 4.3 G

Tyngdlöshet: 3 gånger

Inversioner (Upp och ner): 7 gånger

Tåg: 3 st á 20 personer

Kapacitet: 1350 Personer/timme

Leverantör: Mack Rides

Investering: 200 miljoner kr

Film

Fler bilder

Byggbilder

Illustrationer

Reklam

Övrigt