Visningar
Åtgärder

Blå Tåget

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Året är 1950 och attraktionen är sprillans ny efter branden 1949. Till höger ligger Polketten. Foto: Okänd
Blå tåget när attraktionen gjorde comeback 1966. Foto: Okänd
Blå Tåget 1970 eller 1971. Foto: Okänd
Någon gång under 1970-talet. Foto: Okänd

1937-1949, 1950-1956 och 1966-1979

Håll i hatten, nu kör vi! Bilden är tagen 1946. Foto: Kamerareportage
Spöktåget byggs om till Blå Tåget inför säsongen 1937. Foto: Kamerareportage
På parkkartan från 1950 hittar vi Blå Tåget till vänster i bild, mellan Sporthallen och Veckans Revy. På den platsen låg attraktionen under alla år, dock med olika grannar. Foto: Liseberg

Blå Tåget har sina rötter i Spöktåget som hade premiär 1932. Följetongen Spöktåget/Blå Tåget är en minst sagt snårig historia. Vid flera tillfällen bytte attraktionen både namn, från det ena till det andra, såväl som utseende.

Innehåll

1937-1949

Med det sagt börjar Blå Tågets resa. På hösten 1936 reste Lisebergs inspektör Hardy Johansson till Tivoli i Köpenhamn för att bland annat studera attraktionen Blå Tåget. I januari 1937 beslutades att Spöktåget skulle byggas om och byta namn till just Blå Tåget.

Inför premiären 1937 skrev Göteborgs Morgonpost: ”Spöktåget är också föremål för en genomgripande ombyggnad. Banan höjes, så att den kommer bortåt en meter över markens nivå, dessutom blir den ungefär dubbelt så lång som förut och utökas med ett par nya underligheter. Vidare får den åkande göra en liten sväng ut i det fria så att han blir synlig för övrig publik, ungefär som resenären på berg- och dalbanan.”

Den första varianten av Blå Tåget fanns på Liseberg i tolv säsonger. Den 10 april 1949, endast tre veckor innan premiären, brann attraktionen. Inom kort var hela byggnaden övertänd och brandkåren fick inrikta sig på att förhindra att elden skulle spridas till Cabarethallen, Veckans Revy och framför allt Berg- och dalbanan. Blå Tåget brann ner till grunden medan spellängorna bredvid skadades svårt.

Arbetet med att röja och ersätta den förlorade attraktionen påbörjades omgående och till säsongstarten var ett provisoriskt spöktåg på plats.

1950-1955

Till säsongen 1950 hade Blå Tåget byggts upp på nytt och utrustats med nya vagnar samt nya figurer och dekorationer. Man passade även på att bygga en brandmur mot Veckans Revy-byggnaden. Göteborgs Morgonpost beskrev ena hälften av exteriören som ett västkustlandskap och den andra hälften som Saharas tistelöken. ”Om det nu finns tistlar i Sahara” tillade man.

Inför säsongen 1956 var det återigen dags att förändra attraktionen. Bland nyheterna märktes exteriören som fått formen av ett ånglok. Vid säkerhetsventilen satt en mässingsklocka, och när den slog varje halvtimme kom figurer ut genom luckor i tågets sidor. I samband med detta bytte Blå Tåget återigen namn till Spöktåget.

1966-1979

Entré igen för Blå tåget! Nu med undertiteln En fantastisk resa genom jorden. Attraktionen var helt nybyggd och låg mellan Super 8 och Kristallsalongen. Interiören var inspirerad av Jules Vernes roman Till jordens medelpunkt och ritades av Tivolis arkitekt Simon Henningsen och konstnären Erik ”Spjæt” Christensen.

”Det nya tåget är byggt som en färd genom en gruva rakt genom jorden ända ner till mitten där en helveteskör hälsar besökaren, varefter färden går via förstenade skogar och under sjöar till utgången – som visst lär ligga i Kina om man skall döma av välkomstkommittén”, skrev Göteborgs-Tidningen.

Under den här perioden, närmare bestämt 1970, genomgick både fasaden och interiören en omfattande renovering. Fem år senare presenterades ett nytt Blå Tåget, skapat av konstnären Lars Gillis, som förde passagerna rakt in i urtidens skräcködlevärld.

Blå Tåget gjorde totalt 43 säsonger på Liseberg. Efter säsongen 1979 revs byggnaden för att ge plats åt LisebergsLoopen. 1980 återfanns Cinema 180° på Blå Tågets gamla plats.

Biljettpris

  • 1965: 1 kr

Fakta

1950

Tillverkare av vagnar: Söderbergs mekaniska verkstad

Kostnad vagnar (10 st): 22 700 kr

Arkitekt: Axel Jonsson