Visningar
Åtgärder

Balder

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Foto: Stig Kälvelid
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stig Kälvelid
Foto: Stig Kälvelid
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stig Kälvelid
Foto: Stig Kälvelid
Foto: Stig Kälvelid
Foto: Stefan Karlberg
Foto: Stefan Karlberg

2003-

Balder är en berg- och dalbana i trä som hade premiär till Lisebergs 80-årsjubileum 2003. Vid två tillfällen har den utsetts till världens bästa berg- och dalbana i trä.

Innehåll

Attraktionen

Balder är 1 070 meter lång och dubbelt så hög som Gamla Bergbanan (1923-1987). Maxhastigheten är 90 km i timmen och första backen har en fallvinkel på hela 70 grader! Färden tar drygt två minuter och under tiden upplevs negativa g-krafter (känslan av att man lättar från sätet) inte mindre än tio gånger.

Bakgrund

Efter 65 års trogen tjänst revs Gamla Bergbanan efter säsongen 1987. Saknaden var stor men i samband med Lisebergs 80-årsjubileum 2003 var det dags att inviga en ny stor träbana – Balder. Den dittills största investeringen i Lisebergshistorien.

Balder hade funnits på pappret i många år och redan i oktober 2001 påbörjades arbetet med att riva personal- och servicebyggnader i Balders Hage för att göra plats för Nordens största berg- och dalbana i trä. Det nya området innebar att parken blev cirka 10 000 kvm större.

De första åren

Balder invigdes den 12 april 2003 av Sveriges infrastrukturminister Ulrica Mässing som passande nog ansvarade för både transport-, trä- och turistfrågor. Under resten av dagen (och säsongen) körde Balder oavbrutet med fulla tåg. Totalt hann 1 136 000 personer åka (vilket motsvarade en beläggning på 99 %). Många gav dock upp redan i kön som under högsäsong kunde uppgå till två timmar.

2004, Balders andra år i parken, utrustades banan med tunnlar och sidoväggar. Klagomål framfördes från grannar som tyckte att tjuten från attraktionen var allt för höga. Tillbyggnaden hjälpte till att minska oljudet och som bonus blev åkupplevelsen ännu bättre, eftersom fartkänslan ökade när man fick en referenspunkt nära kroppen. Tunnlarna skapade också en annan läskighetsfaktor eftersom man inte såg vad som komma skulle.

Bemötandet

I mitten av mars 2003 bjöds pressen på en första åktur vilket resulterade i lysande recensioner i tidningar, radio och tv i Sverige såväl som i Norge. Dagen därpå bjöds hela den svenska, och till viss del utländska, resebranschen på stor Balderfest med fri åkning i samband med Turmässan.

Media och resebranschen bidrog, tillsammans med en massiv marknadsföringsinsats, till att Balder snabbt blev en rikskändis. Under hela sommaren vallfärdade entusiaster och nyfikna till Liseberg för att prova världens brantaste träbana.

Det resulterade i enorma köer, men trots ibland flera timmars kö lyckades Balder överträffa gästernas förväntningar. När Liseberg stängde i slutet av september hade 1 136 000 personer tagit en åktur – en beläggningsgrad på nästan 100 procent.

Världens bästa berg- och dalbana i trä

I slutet av november 2003 kom beviset på att Balder höll världsklass. I konkurrens med över 170 träbanor blev Balder framröstad till världens bästa berg- och dalbana i trä i The Internet Wooden Tracked Roller Coaster Poll. 265 av världens mest erfarna berg- och dalbaneentusiaster deltog i undersökningen.

I december 2005 blev Balder för andra gången utnämnd till världens bästa berg- och dalbana i trä. Den här gången deltog 581 bergbaneexperter i röstningen.

Fler utmärkelser

I september 2013 utsågs Balder till Europas bästa berg- och dalbana i trä. Vid en ceremoni i Paris mottog Lisebergs vd Andreas Andersen priset European Star Award 2013 för Balders räkning. European Star Award delas ut av en av de ledande branschtidningarna, Kirmes Park Revue.

I motiveringen står bland annat: ”Balder är 100 procent äkta glädje. Hemligheten ligger i all ”air time” du får uppleva – från den 70-gradiga backen till det att bromsarna slår till och åkturen är slut.”

Kuriosa

  • Det tog ett femtiotal byggnadsarbetare drygt ett och ett halvt år att bygga Balder. Till bygget krävdes 190 000 löpmeter virke och 140 ton bultar.
  • Balder är byggd med tysk furu som är impregnerat med wolmanit för att klara väta.
  • För att kunna bygga Balder grävdes ett hål som var 5 400 kubikmeter stort. Det motsvarar nästan 6 miljoner 1-liters mjölkpaket!
  • Betongplattan som Balder vilar på är 6 450 kvadratmeter stor. Skulle man parkera några bilar där, till exempel Volvo Duett från 1963, skulle 3 370 stycken få plats! Om man parkerar väldigt tätt vill säga.
  • Under betongplattan finns 300 pålar. Läggs dem på rad blir sträckan 6 km lång.
  • I betongen finns järnstänger (armeringsjärn) som gör den starkare. Läggs dem på rad blir sträckan 23 mil lång. Det motsvarar avståndet Göteborg-Helsingborg.
  • I anslutning till Balder finns fotoenheten Bilder där gästerna kan köpa fotografier som är tagna under åkturen.

Fakta

Typ av attraktion: Berg- och dalbana i trä

Tillverkare: Intamin

Träleverantör: Ing.-Holzbau Cordes

Total höjd: 36 m

Rälslängd: 1 070 m

Brantaste backen: 70 grader

Negativa G: Upplevs 10 gånger

Åktid: 128 sek

Maxhastighet: 90 km/h

Plats: I Balders Hage, öster om Mölndalsån.