Visningar
Åtgärder

Båtbanan

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Båtbanan premiäråret 1955. Trots de skräckinjagande inslagen kom attraktionen att kallas Kärlekstunneln med tiden. Foto: Kamerareportage
Båtbanan 1969. Då hade båten Liselott smugit sig in bland de andra båtarna. Foto: Kamerareportage
Båtbanans av- och påstigningsstation under 1960-talet. Foto: Liseberg

1955-1972

Båtbanans av- och påstigningsstation 1971. I bakgrunden syns Kristallsalongen och Swing-O-Plane. Foto: Liseberg

Båtbanan, eller Kärlekstunneln som den även kallades, hade premiär 1955. Den fanns under Berg- och dalbanan, med på- och avstigningsplats vid dess norra kurva.

Bygget av Båtbanan drog ut på tiden. Först fredagen den 12 augusti 1955 hade den premiär – en 200 meter lång vattenbana insprängd i betong under berg- och dalbanan. Förebild var båtbanan på Tivoli i Köpenhamn. Båtarna, som flöt genom ett sagoland, drevs av vattenströmmen så det var aldrig någon fara för motorstopp. Premiäråret hade Båtbanan 13 båtar med plats för fyra personer vardera.

Båtbanan var en väldigt populär attraktion, trots sin stillsamma karaktär. Men inte enbart bland barn eller mormor och morfar som man kan tro, utan bland ungdomar. Mörkret i gångarna utgjorde nämligen ett perfekt tillfälle att våga krypa lite närmare varandra. De som var med på den tiden kan vittna om ett väldigt pussande och kramande. I folkmun döptes attraktionen därför till Kärlekstunneln.

De riktiga våghalsarna tog ett stadigt tag om kanten och hoppade ur under färden. Det var inte helt ovanligt att folk åkte med båten in, men kom ut till fots. Ingen vet hur långt senare… Båtbanan var också ett utmärkt ställe för dem som behövde stärka sig med en tår eller två innan de vågade bjuda upp på någon av dansbanorna.

För att hinna öppna Båtbanan sommaren 1955 blev attraktionen på många sätt ett provisoriskt bygge. Den färdigställdes först till efterföljande säsong. Inför säsongen 1959 förändrades interiören. Inspirerade av Arne Sucksdorff En djungelsaga fylldes de underjordiska gångarna med en elefant, flamingos och apor som klängde i palmer och lianer. Givetvis i modellform. Man hämtade även inspiration från Sputniks rymdfärder.

1972 gjorde Båtbanan sin sista säsong. Den togs bort i samband med storsatsningen inför 50-årsjubiléet 1973. Men inte på grund av platsbrist. Kvalitén blev sämre med åren och dessutom blev underhållskostnaderna allt för stora.

Kuriosa

  • Redan 1943 fanns planer på att bygga en vattenbana under Berg- och dalbanan. Det var ingenjör Rengman i Stockholm som hade skissat på en sådan bana. Lisebergs ledning tog fram kostnadsförslag men längre än så kom man inte.
  • Inför premiären 1955 utlyste Göteborgs-Posten en namntävling där folk fick döpa de 13 båtarna. När juryn hade sagt sitt presenterades följande namn: Gullungen, Kluck-Kluck, Johan Blöt, Singoalla, Röde Orm, Lisett, Johanna, Ada, Beda, Sara, Sessan, Saga och Anna.

Fakta

Attraktionstyp: Kärlekstunnel med båtar

Konstruktör: Valdemar Lebech, Köpenhamn

Inredning: Knut Ström, Eric Söderberg, Carl Johan Ström

Tillverkare: Liseberg

Plats: Under Berg- och dalbanan