Visningar
Åtgärder

Båtbanan

Från Lisepedia
Hoppa till: navigering, sök
Dekoratörerna Agneta Pauli och Eric Söderberg ryggar tillbaka för Storsjöodjuret vid den inofficiella invigningen som ägde rum tisdagen den 9 augusti 1955. Foto: Kamerareportage
Båtbanan 1969. Då hade båten Liselott smugit sig in bland de andra båtarna. Foto: Kamerareportage
Båtbanans av- och påstigningsstation som den såg ut fram till 1962. Bilden är tagen 1961, samma år som Bergbanan målades om i mer gröna toner. Foto: Okänd
Båtbanans av- och påstigningsstation 1971. I bakgrunden syns Kristallsalongen och Swing-O-Plane. Foto: Okänd
Sent 1960-tal. Fasaden med de gula och röda seglen från 1966 är på plats. Foto: Okänd
Även denna bild är från det sena 1960-talet. Foto: Okänd
Båtbanan och Bergbanan 1961. Till vänster skymtar Veckans Revy som gjorde sin sista säsong på den platsen. 1962 ersättes den av Kristallsalongen. Foto: Okänd

1955-1972

Båtbanan, eller Kärlekstunneln som den även kallades, hade premiär 1955. Den fanns under Berg- och dalbanan, med på- och avstigningsplats vid dess norra kurva.

Bygget av Båtbanan drog ut på tiden. Tanken var att öppna attraktionen till Lisebergs premiär i april 1955 men först fredagen den 12 augusti tog den emot sina första passagerare. Förebilden till den 210 meter långa vattenbanan var båtbanan som fanns på Tivoli i Köpenhamn. Båtarna, som flöt genom ett sagoland, drevs av vattenströmmen, så det var aldrig någon fara för motorstopp. Premiäråret hade Båtbanan 13 båtar med plats för fyra personer vardera.

1955 ansågs en av höjdpunkterna på resan vara ”sjunde himlen”. Det var en hög och luftig sal där harpor spelade och amoriner svävade i luften. Där fanns även en skär brudsäng och väldoftande blommor.

Båtbanan var en populär attraktion, trots sin stillsamma karaktär. Men inte enbart bland barn eller mormor och morfar som man kan tro, utan bland ungdomar. Mörkret i gångarna utgjorde nämligen ett perfekt tillfälle att våga krypa lite närmare varandra. De som var med på den tiden kan vittna om ett väldigt pussande och kramande. I folkmun döptes attraktionen därför till Kärlekstunneln.

De riktiga våghalsarna tog ett stadigt tag om kanten och hoppade ur under färden. Det var inte helt ovanligt att folk åkte med båten in, men kom ut till fots. Ingen vet hur långt senare... Båtbanan var också ett utmärkt ställe för dem som behövde stärka sig med en tår eller två innan de vågade bjuda upp på någon av dansbanorna.

För att hinna öppna Båtbanan sommaren 1955 blev attraktionen på många sätt ett provisoriskt bygge. Den färdigställdes först till efterföljande säsong. Inför säsongen 1959 förändrades interiören. Inspirerade av Arne Sucksdorff "En djungelsaga" fylldes de underjordiska gångarna med en elefant, flamingos och apor som klängde i palmer och lianer. Givetvis i modellform. Man hämtade även inspiration från Sputniks rymdfärder.

1972 gjorde Båtbanan sin sista säsong. Den togs bort i samband med storsatsningen inför 50-årsjubiléet 1973. Men inte på grund av platsbrist. Kvalitén blev sämre med åren och dessutom blev underhållskostnaderna allt för stora.

Innehåll

Båtturen

Inför premiären 1955 beskrev Expressen resan så här: "Färden börjar i en kristall- och diamantgrotta, där olikfärgade strålkastare skall leka bland alla prismorna. Genom en tropisk djungel med infödingar och vilda djur rakt in i en arktisk vy utan att temperaturen för den skull skiftar, konstgjord is och pingviner fångar nu intresset. Några sjöodjur dyker då och då upp längs banan, där Ström och Söderberg sökt ut en del nya, helt oprövade effekter. En jättelik odjurskäft slukar på ett ställe farkosten, på ett annat ser det ut som båten skulle pressas in i en trång spiral. Vidare finns här ett månlandskap, en liten idyllisk hamn och mycket annat".

Design

Arbetet med utsmyckningen av Båtbanan leddes 1955 av Stadsteaterns dekoratör Carl-Johan Ström och Folkets Hus dito Eric Söderberg. Tillsammans med omkring 25 medarbetare (konstnärselever med flera) byggde de upp attraktionens olika avdelningar efter modeller, vilka i sin tur skapades i Carl-Johans Ströms ateljé, där hela 210-metersslingan fanns i miniatyr.

Invigningen

Fredagen den 12 augusti 1955 var det invigning. Sven Tjuslings "skeppsorkester" stämde upp och därefter hälsade Lisebergs vice vd Olof Calderon välkommen. Liseberg AB:s ordförande Arne Berggren delade sedan ut priserna i Göteborg-Postens och Lisebergs namnpristävling. Första-, andra- och tredjepristagarna Harald Ohlin, Conny Svärd respektive Gösta Andrén tog emot sina priser, och så började det stora "kvarnhjulet" arbeta och sätta fart på vattnet.

Flaggskeppet Lisett med övertäckt namn körde fram och båtens gudmor Rita Clair sa på danska: "Jag döper dig till Lisett". Rita fick sällskap i båten av Sveriges kommunikationsminister Sven Andersson, hans fru stadsrådinnan Rosa Andersson samt Arne Berggren. Blommor överlämnades och båten gav sig ut på banan. Därefter följde båtarna i rask takt och döptes i tur och ordning av Rita Clair-flickorna.

Hela kvällen ringlade långa köer framför entrén och totalt beräknades 2000 göteborgare ha tagit en åktur. Efter invigningen följde invigningssupé, under vilken man avtackade banans byggherrar och skapare - byggmästarna Valdemar Lebech och Erland Tilly samt dekoratörerna Carl-Johan Ström och Eric Söderberg.

Kuriosa

  • Redan 1943 fanns planer på att bygga en vattenbana under Berg- och dalbanan. Det var ingenjör Rengman i Stockholm som hade skissat på en sådan bana. Lisebergs ledning tog fram kostnadsförslag men längre än så kom man inte.
  • Efter en del besvär fick Liseberg bygglov. Villkoret var att Liseberg enbart använde sin egen personal.
  • Under tiden som byggarbetet pågick under Bergbanan användes Rotundan som dekorationsateljé. På det stora dansgolvet trängdes interiör till attraktionen, som exempelvis ett storsjöodjur och tre grodor i jätteformat.
  • Inför premiären 1955 utlyste Göteborgs-Posten en namntävling där folk fick döpa de 13 båtarna. När juryn hade sagt sitt presenterades följande namn: Gullungen, Kluck-Kluck, Johan Blöt, Singoalla, Röde Orm, Johanna, Ada, Beda, Sara, Sessan, Saga och Anna. Flaggskeppet kallades Lisett.
  • Inför säsongen 1962 fick Båtbanan en ny fasad och inför säsongen 1966 fräschades entrén upp på nytt, denna gång med vackra segel i gult och rött.

Biljettpris

1965: 1 kr (50 öre för barn)

Fakta

Attraktionstyp: Kärlekstunnel med båtar

Konstruktör: Valdemar Lebech, Köpenhamn

Inredning: Eric Söderberg, Carl Johan Ström och Agneta Pauli

Tillverkare: Liseberg

Banans längd: 210 meter

Åktid: 3 minuter.

Plats: Under Berg- och dalbanan